EnAccord: Capriccio: Gems for the quartet literature. Turina: La oration del torero op. 34; Scarlatti, A.: Concerto grosso nr. 3 in F; Lekeu: Molto adagio sempre cantante e doloroso; Mendelssohn: ‘Capriccio’ uit Stukken voor strijkkwartet op. 81; Puccini: Crisantemi; Schulhoff: Stukken voor strijkkwartet nr. 1-5. Et’cetera KTC 1608 (53’47”). 2016
Het Orlando Festival en het Viotta jeugdorkest waren sinds 1998 nog tijdens hun studietijd in Den Haag en Amsterdam de bakermat van het Belgisch Nederlandse strijkkwartet EnAccord dat bestaat uit Ilka van der Plas en Helena Druwé (v), Rosalinde Kluck (va) en Maike Reisener (vc). Interessant detail is verder dat het viertal Vuillaume instrumenten uit 1877 bespeelt.
Verder valt op dat het ensemble vermijdt de afgedraaid kwartetliteratuur nog eens te recyclen waar anderen dat in het verleden meest al veel beter en veelvuldiger hebben gedaan. Het blijkt dat ze in plaats daarvan werken van Steve Reich, John Zorn, Pjotr Skeres, Alexandra Vrebakov en Jo Sporck op hun programma hebben genomen.
Niets daarvan staat op deze cd. Daarom niet getreurd, want deze bevat een heel aantrekkelijke selectie andere werken uit verschillende perioden, historisch gezien te beginnen met barok Concerto grosso van Alessandro Scarlatti en eindigend met La oration del torero 1926.
Daar tussenin het mooi knuffelende Gebed van de stierenvechter van Turina dat in kleine bezetting heel wat geloofwaardiger klinkt dan met orkest, het ontroerende Molto adagio sempre cantante e doloroso van de jong gestorven Guillaume Lekeu die vrijwel alleen bekend is dankzij de Vioolsonate, maar waarvan ook het Strijkkwartet in G, Méditation en Menuet meer aandacht verdienen.
Van de vier Stukken voor strijkkwartet is alleen het laatste uitgevoerd, het Thema con variazioni, Scherzo en de Fuga hadden er misschien nog bij gekund. Welkom is ook Puccini’s melancholieke Crisantemi vol lyrische eenvoud. In 1923 schreef Erwin Schulhoff zijn vijf Stukken voor strijkkwartet waarmee wordt teruggekeerd naar de barokstijl.
In al deze werken en stijlen voelt EnAccord zich zo behaaglijk als een vis in het water met heel geacheveerde uitvoeringen. Een beter cd visitekaartje had dit kwartet zich met dit debuut nauwelijks kunnen wensen.