Mahan Esfahani: Byrd, Bach, Ligeti. Byrd: Clarifica me pater MB. 47; en MB. 48, MB. 49; John come kiss me now; MB. 81; The fifte pavian; The galliard to the fifte pavian; The march before the battle MB. 93; Fancie; The fifte pavian; The galliard to the fifte pavian; Callino casturame MB. 35; Fantasia ‘Fitzwilliam virginal book’ no. 52; Walsigham MB. 8; Bach, J.S. ‘Ricercar a 3; Ricercar a 6 e.a. uit Musikalisches Opfer BWV. 1079; Anon.: Clarifica me, pater; Ligeti: Passacaglia ungharese; Continuum; Hungarian rock. Mahan Esfahani. Wigmore Hall WHLive 0066 (74’58”). 2013
De wonderen zijn gelukkig de muziekwereld nog steeds niet uit. Wat bijvoorbeeld te denke van de geweldige, in 1984 in Teheran, binnen een vrijwel volkomen van westerse invloeden afgezonderd Iran geboren klavecinist als Mahan Esfahani. Hij had het geluk dat zijn ouders naar de V.S. verhuisden, zodat hij daar zijn aangeboren grote talent kon ontwikkelen.
Intussen toert hij over de hele wereld, in een BBC Three radioprogramma op zondag 13 mei zelfs met violiste Liza Ferschtman naar het grensgebied tussen Iran en Azerbeidzjan.
Hij maakte studio opnamen met Pièces de clavecin van Rameau (Hyperion CDA 68071/2), Sonates van C.P.E. Bach (Hyperion CDA 67995), Klavecimbelconcerten van J.S.Bach (Archiv 479.4481) en diens Golbergvariaties (DG 479.5929).
Daarvan zou men nog kunnen denken dat de prachtige resultaten zijn bereikt in vele moeizame sessies met tal van correctiemogelijkheden. Maar bij deze, 3 mei 2013 in de Londens Wigmore Hall gemaakte zaalopname klinkt hij ongeschminkt, naturel en laat hij horen hoe goed hij echt is.
Esfahani beschikt over een volmaakte techniek en een enorm muzikaal stilistisch inzicht en heeft derhalve niet de minste moeite met Byrds kruisritmen en Ligeti’s door Hongaarse volksmelodieën bepaalde exotisch gekleurde klanklandschappen. Bovendien is hij een heel communicatieve kunstenaar. Meer lof kan men hem nauwelijks toezwaaien.