Ensemble Cembaless: Passacaglia della vita. Anon.: Cancionero musical de palacio; Murcia: Códice saldívar nr. 4; Sances: Cantande band 2/1; Merula: Canzoni overo sonate concertata per chiesa e camera; Monteverdi: ’Si dolce è ‘l tormento’ SV. 332; Falconieri: ged. uit Primo libro; Landi: ‘Passacaglia de la vita’ uit Canzonette spirituali e morali; Rastani: 17 Finger; Aranes: Tonos y villancicos band 2; Ortiz: ged. Trattado de glosas; De Bailly: Yo soy la locura; Kapsberger: Preludio terzo, Ciacona in partite variata; Uccelini: Sonate, arie et correnti op. 3. Naxos 8.551439 (62’11”). 2020
De naam van het uit Annabell Opelt (blokfl), Stefan Koim (barokgit), Shen-Ju Chang (vdg), Robbert Vermeulen (theorbe), Elisabeth von Stritzky (s), David Hancke (blokfl) en Syasvash Rastani (slagw) bestaande, in 2014 opgerichte ensemble Cembaless houdt in, dat zich daarin geen klavecimbel bevindt. In de oude muziek is er gelukkig ook voldoende groepsrepertoire waarin dat niet nodig is.
Voor hun programma Passacaglia della vita is gekozen voor composities van oude Italianen en Spanjaarden waarin de vele facetten van het menselijk leven - vreugde, opwinding, teleurstelling, plezier en verdriet, lach en traan, de revue passeren. Passacaglia della vita van Stefano Landi uit 1675 waarin een aantal gemoedstoestanden aan bod komen, staat hierin centraal. Carpe diem (pluk de dag) is daarbij het motto, maar met steeds voor ogen de ‘bisogna morire’, het besef dat we ooit moeten sterven. De enige eigentijdse bijdrage is van de slagwerker van het ensemble, Syasvash Rastani weten de vele stemmingen raak te typeren en trachten de luisteraar houvast te geven voor het leven. Heel nuttig, juist in Coronatijden.