Duo imaginaire: Old new borrowed blue. Debussy: Suite bergamaque (bew); Beethoven: Adagio in F WoO. 33/1 (bew); Michans: Music for harp and clarinet; Granados: ‘La maja dolorosa’, ‘El majo olvidado’, ‘El majo discreto’ uit Tonadillas en estilo antiguo (bew); Backofen: Concertante op. 7; Rossini/Müller: ‘Una voce poco fa’ uit Il barbiere di Siviglia; Lancen: Duo concertant. Chromart Classics TXA 13022 (71’27”). 2011
Duo imaginaire: Japanese echoes. Debussy: ‘La danse de Puck’; ‘Des pas sur la neige’; ‘Canope’; 'Brouillards’; ‘Feuilles mortes’; Les sons et les parfums dans ‘air du soir’ uit Préludes (bew); Minami: Soundprint nr. 4; Yamaguchi: Die Entdeckung der Freude im Schnee; Fujii: Annotation on a Japanese lullaby; Omura: À travers le brouillard; Rai: Misty stillness; Miyaki: ‘Butterfly pattern’ uit The garden of afterimage II. TYXart TXA 17099 (57’28”). 2016
Wie, zoals de Duitse harpiste Simone Seiler en de uit Nieuw Zeeland stammende, in Duitsland werkzame klarinettist John Corbett en klarinet/harp duo vormt, weet dat het repertoire aan oorspronkelijke weken voor deze combinatie heel begrensd is. Minder dan voor de combinatie fluit/harp.
Dus geldt het om componisten voor hen te laten schrijven en om voor bewerkingen van geschikt materiaal te zorgen.
Op dit tweetal schijfjes wordt daarvan een goede proeve gegeven. Daaruit blijkt dat het tweetal inventieve vondsten heeft gedaan, bijvoorbeeld door een onbekend adagio für eine Spieluhr van Beethoven, een uit een heel andere sfeer komend stel pianowerken van Granados en de bekendste aria van Rossini te bewerken en naast originele stukken van de Argentijns/Nederlandse Carlos Micháns (1950), de Duitse klarinettist/componist Johann Georg Heinrich Backofen (1768-1830) en Serge Lancen (1922) te plaatsen.
Op de andere cd zijn (in afwijking van de vermeldingen in de aanhef van de recensie) bewerkingen van een aantal Préludes van Debussy om en om te horen met deels op hetzelfde gegeven gebaseerde nieuwe werken van doorgaans onbekende Japanse componisten als ‘echo’s op Debussy’. Dat leidt soms tot interessante en verrassende resultaten. Een fijnzinnig gevoel voor sfeer kan deze componisten uit de Oosterse wereld die Debussy zo aantrok, niet worden ontzegd.
Daarbij is het nuttig om Debussy’s originelen, bijvoorbeeld van Krystian Zimerman (DG 435.773-2) er eens bij te halen om origineel en anders ingekleurde bewerking eens te confronteren.
Dat het Duo imaginaire dat allerminst denkbeeldig blijkt te zijn van het geheel met veel muzikaal talent en zin voor expressie hier wat boeiends van weet te maken, kan als compliment gelden.