Elena Denisova: Aus kaiserlicher Zeit. Haydn: Concert voor piano, viool en strijkorkest in F H. XVIII/6; Strijkkwartetten nr. 81 in G op. 77/1, H. III/81 en 82 in F op. 77/2, H. III/82 (bew); Hummel: Rondo in Es op. 11 (bew.); Vivaldi: ‘Largo’ uit Concert voor 2 violen, cello en strijkorkest in d op. 3/11, RV. 565 (bew.). Elena Denisova (v), Alexei Kornienko (p) en het Gustav Mahler ensemble. Sony 88985-45814-2 (65’15”). 1999/2015
Wat is hier een ratjetoe aan originele en bewerkte composities bijeengebracht. Ze zijn over een lange periode verspreid opgenomen en staat in geen enkel duidelijk onderling verband. Dat het om muziek gaat die voor het Habsburgse hof in Wenen was bestemd, is een vaag argument. Van Russische musici had men ook eerder verwacht dat ze ze zich bij een dergelijk concept eerder om muziek rond het hof van Catherina de Grote in St. Petersburg hadden bekommerd.
Wat niet wegneemt dat de vele bewerkingen niet interessant zijn om eens te worden gehoord. Het meest substantiële en originele werk is het dubbelconcert van Haydn, maar daarvan bestaan al mooiere opnamen van Ton Koopman (met orgel, Challenge CC 72390) en Maxim Emelyabuchev (met klavecimbel, Erato/Warner 2564-605204-2).
Toch verdienen Elena Denisova en Alexei Kornienko best een pluim voor hun spel en hun initiatief.