Tabea Debus: Favourites. Telemann: Sonate voor fluit en b.c. in C TWV. 41/C2; Concert in F voor fluit, strijkers en b.c. TWV. 51/F1; Händel: Sonate naar Telemann TWV. 22/B2 en 21.27 HWV. 17 en 99 (bew. Debus); Bach, J.S.: Concert naar BWV. 35 en 156 (bew. Debus); Suite naar Blavet Le jaloux corrigé en Telemann TWV. 21/27. Tabea Debus (blokfl), Claudia Norz en Henry Tong (v), Jordan Brown (va), Jonathan Rees (vdg) en Tom Foster (kl). TXArt TXA 18107 (66’34”). 2018
De jonge Duitse blokfluitiste Tabea Debus die o.a. ook in Engeland studeerde, manifesteerde zich al eerder met interessante programma’s. Op cd werkte ze in 2013 o.a. mee aan een Purcell programma (Wigmore Hall WHLive 0065) en bij die gelegenheid aan ‘charismatische virtuoos’ werd genoemd, Ze heeft een eigen website waarop meer over haar is te vinden. Ook is ze ondernemend om voortdurend haar horizon te verleggen en steeds nieuw onontgonnen materiaal te ontdekken.
Ze maakte ook een opname onder de titel Cantata per flauto & ensemble (TXArt TXA 15060) met composities van Hasse, Tsoupaki, Van Eyck. Sarri, Striggio, Töpp, Jsrzebski, Telemann en Purcell, een andere met als titel XXIV fantasie per il flauto (TXArt TXA 18105) met Telemann, Howard, Penman, Leith, Chatburn, Miachi, Wardener, Gieshoff, Corp, Eggert, Zabel en Matthews) en eentje met Triosonates van Telemann, Janitsch, J.S. Bach, Pepusch en C.P.E.Bach (TYXArt TXA 18106).
Daarmee toont ze onwillekeurig aan hoe omvangrijk, breed en veelzijdig het repertoire voor de verschillende blokfluitstemmen uit verleden en heden is.
Maar logisch dat ze steeds terugkeert tot de barokwereld van Telemann en Bach, niet alleen voor oorspronkelijke composities, want hier speelt ze voornamelijk eigen bewerkingen van materiaal van die componisten dat ook Michel Blavet omvat.
Ze doet dat heel zuiver en zangerig expressief op het hoogst denkbare niveau en laat zich historisch verantwoord door vier strijkers en klavecimbel begeleiden, wetend wat Affekt inhoudt.