CD Verzamelprogramma's

DANILEVSKAIA, IL SOLAZZO: DIRENZE 1350

Il solazzo o.l.v. Anna Danilevskaia: Firenze 1350. Firenze, P.: Godi Firenze, ‘Benedicamus domino’; Firenze D.: ‘Come ‘l potes’ tu far’; Landini: ‘Adiou, adiou’, ‘Creata fusti o vergine Maria’, ‘Che chosa è quest’amor’, ‘Conviens’ a fede’; Firenze, G.: ‘Per larghi prata, caccia’, ‘Quando la stella’, ‘Quand’amor’; Padova: Quel sole che nutrical gentil fiore’; Anon: ‘Benedicamus domino’ à chanter sur l’air Ja falla’, ‘Poi che veder non poso’; Firenze A.: ’Non più doglia ebbe Dido’; Rimini: ‘Ay, sconsolato ed amoroso’;  Firenze, L.: ‘A poste messe veltri e gran mastini’. Met Roger Helou (organetto) Perrine Devillers en Yukie Sato, Marie-Frédérique Girod (s), Andrew Halloch (ct), Vivien Simon (t), Christoph Sommer (luit), Franziska Fleischanderl (psaltrium). Ambronay AMY 955 (57’24”). 2019

De eerste gedachte die opkwam bij het zien van deze cd was aan mijn mijn hooggewaardeerde collega Hélène Nolthenius die doctoreerde op haar proefschrift ‘De oudste muziek van Italië, De muziek van het Duecento’ en daarover in 1951 ‘Duecento: zwerftocht door Italië’s late middeleeuwen’, gevolgd door ‘Renaissance in mei: Florentijns leven rond Francesco Landini’. Ik moet dat nog maar eens gaan herlezen. Het gelukkig in 2008 heruitgegeven door Van Holkema & Warendorf. 

 Anna Danilevskaia en haar ensemble brengen ons terug naar het Florence van Landini, Machaut, Petrarca en Bocaccio waar op een warme ochtend in 1389 in een tuin de gevierde organettovirtuoos Francesco degli Organi een weddenschap sluit die hij kan winnen wanneer hij met zijn spel de vogels tot zwijgen brengt. De uitkomst is niet bekend.

In dit mooie programma met 16 bijdragen spelen Paolo da Firenze (1355 – 1436 en Francesco Landini (? - 1397) de hoofdrol. Voor afwisseling zorgen twee instrumentale tussenspelen. Terecht wordt begonnen met Paolo da Firenze’s Godi Firenze (verheug je Florence); Landini’s ontroerende treurlied ‘Adiou, adiou’ wordt door Vivien Simon in oud-Frans gezongen. Een ander hoogtepunt is ‘Per larghi prati’, een jachtstuk. Daarna volgen religieuze werkjes, gezet op profane muziek (contrafactum), met als hoogtepunt een paar versies van Benedicamus domino.

Aan dit uurtje onderhoudende muziek leverden ook andere componisten als Lorenzo en Giovanni di Firenze, Andrea Stefani en Bartolino da Padova bijdragen.

Wat de musici van Il Solazzo hiervan zonder uitzondering maken, verdient grote waardering.