Olga Dubowskaja: Song of the forest. Beethoven: Mandolinesonate in C WoO. 44a; Andante con variazioni in D WoO. 44b; Vivaldi: ‘Allegro’ uit Mandolineconcert in C R. 425; (bew.); Mozart: ‘Rondo alla turka’ uit Pianosonate nr. 11 in A KV. 331 (bew. Say); Tárrega: ‘Recuerdos de la Alhambra’ (bew.); Mezzacapo: ‘Tarantella’; Liadov: Een muzikale snuifdoos op. 32 (bew.); Tchaikovsky: ‘Dans van de mirlitons’ uit De notenkraker op. 71 (bew.); Ivanov: ‘Speu dubrau’; Tsygankov: ‘Venus star’, ‘Mar-dyandya’; Rachmaninov: Polka italienne (bew.); Larionov: ‘Kalinka’. Met Olesya Salvytska (p). Profil PH 0013 (45’11”). 2018
Er is zeker de afgelopen decennia op internationaal gebied veel aan gedaan om de wat vergeten van origine Napolitaanse mandoline in ere te herstellen. Tenslotte schreven niet de geringste componisten (Mozart, Beethoven) muziek voor dit instrument. In Rusland toonden componisten als Tchaikovsky, Rachmaninov en Prokofiev interesse voor het instrument in de vorm van de domra die veel wordt gebruikt in balalaika ensembles. Van oorsprong is het een begin zeventiende eeuws aan de luit verwant instrument met drie of viersnaren en een bolle, uit losse santen gemaakte klankkast. Het instrument werd dus overal niet alleen in de volksmuziek, maar ook in de kunstmuziek gebruikt. Rachmaninovs Polka italienne is een afzonderlijk werk van hem voor piano vierhandig dat geen opusnummer kreeg en Liadovs Muzikale snuifdoos kennen we normaal als piano- en orkestwerk.
Als Duo ImTakt spelen de Belarussische Olga Dubowskaja met haar mandoline en haar Russische verwant de domra en de uit de Oekraïne komende pianiste Olesya Salvytska spelen al geruime tijd sinds 2005 samen enn vormenn een heel goed duo. Naar hen luisterend moet men al een stenen hart hebben om niet door hun mooie, charmante vertolkingen geraakt te worden.