Sabine Devieilhe: Chanson d’amour. Fauré: ‘Notre amour’ op. 23/2; ‘Au bord de l’eau’ op. 8/1; ‘Chanson d’amour’ op. 27/1; ‘Après un rêve op. 7/1; ‘Les berceaux’ op. 23/1; Poulenc: ‘’Voyage à Paris’, ‘Hôtel’ uit Banalités FP. 107; ‘Poèmes de Louis Aragon’ nr. 1 en 2 FP. 122; ‘Les chemins de l’amour’ uit Léocadia FP. 106; Ravel: ‘Mélodies populaires grecques’ nr. 1-5; ‘Sur l’herbe’; ‘Trois beaux oiseaux du paradis’; ‘Manteau de fleurs’; ‘Chanson française’ uit Chants populaires; ‘Ballade de la reine morte d’aimer’; Debussy: ‘Nuit d’étoiles’; Romance ‘L’âme évaporée’; ‘Apparition’; ‘Ariettes oubliées’ nr. 1-6. Met Alexandre Taraud. Erato 2952-242271 (64’07”). 2019
Dat de vlag ‘Liefdesliederen’ niet geheel de lading van dit recital met 29 liederen van vier Franse componisten dekt behalve waar even liefde en dood voorbijkomen bij Fauré, doet er minder toe in dit programma met laat negentiende en begin twintigste eeuwse liederen; het is er juist gevarieerder door. Dat de Franse coloratuursopraan een prachtige stem met zilverglans heeft, weten we van haar vorige opnamen. Ongeacht de stijl en het karakter - dat gaat van romantisch tot haast surrealistisch - weet zij de kern van elk werk te raken.
Fijn dat ook aan minder bekende liederen is gedacht, zoals aan Ravels ‘Trois beaux oiseaux du paradis’, ‘Chanson française’ en de ‘Ballade de la reine morte d’aimer’. Hoogtepunten zijn de vijf ‘Mélodies populaires grecques’ van Ravel en Debussy’s zes vroege ‘Ariettes oubliées’ op tekst van Verlaine.
De stem van Sabine Devieilhe klinkt zo fijnzinnig en bekoorlijk dat ze na afloop van het programma nog lang naklinkt. Alexandre Tharaud, met wie zij vaker samenwerkte is als dichter aan de vleugel een droombegeleider. En deze uitgave is een grote aanwinst.