CD Verzamelprogramma's

DAVIDSEN, LISA: BEETHOVEN, CHERUBINI, MASCAGNI, VERDI, WAGNER

Davidsen, Lisa: Beethoven: ‘Abscheulicher! Wo eilst du hin? uit Fidelio; ‘Ah! perfido, spergiuor… ‘Per pieta, non dirmi addio’, ’Ah crudel! tu vuoi ch’io mora!’; Cherubini: ‘Dei tuoi figli la madre’ uit Medea; Mascagni: ‘Voi lo sapete, o mamma’ uit Cavalleria rusticana; Verdi: ‘Pace, pace mio Dio!’ uit La forza del destino; ‘Ave Maria, piena di grazia’ uit Otello; Wagner: Wesendonck-Lieder nr.1-4. Met Rosalind Plowright (ms) en het Londens filharmonisch orkest o.l.v. Mark Elder. Decca 4851507 (63’28”). 2020 
 
De Noorse sopraan Lise Davidsen trok voor het eerst mijn aandacht met haar vertolking van de rol van Anitra in de complete opname van Grieks Peer Gynt (Chandos CHSA 5190) uit 2017. Net als de Noorse Kirsten Flagstad en de Zweedse Birgit Nilsson en Anne Sofie von Otter beschikt ze over bijzondere, vooral heldere en krachtige stemmiddelen. Maar bovendien zingt ze met grote zorg voor details.
Meteen in de beide Beethovenfragmenten klinkt Davidsen mooi soepel, vooral als Leonore. Haar stem heeft een helderder glans en een groter bereik dan welke andere operazangeres dan ook uit de afgelopen tien jaar. Misschien reageert ze niet direct op iedere stemmingswisseling, maar haar zorgvuldige afwikkeling van het materiaal en de kleuring van haar stem zijn bijzonder.
In de aria van Santuzza uit Mascagni’s Cavalleria rusticana weet ze het hart op de tong te dragen. In de aria uit Cherubini’s Medea weet ze haast elektriserend en met een snel vibrato haar nauwelijks beheerste opwinding te uiten. Desdemona’s gebed uit Verdi’s Otello klinkt zeer beheerst met een stralende ondertoon, maar ook met iets van onrust.
Maar het mooiste is voor het laatst bewaard: de vijf Wesendonckliederen van Wagner als een soort voorstudie voor Tristan und Isolde. Hier zich ze zeer doelgericht en stralend met prachtige hoge noten in ’Schmerzen’ en een pakkende verstilling in de kern van ‘Treibhaus’. 
De stem van Lise Davidsen en prachtig en krachtig in alle bereiken, maar ze houdt daarmee de luisteraar niet op afstand. In tegendeel, ze trekt deze  haast magnetisch aan. Het begeleidende orkest past zich goed aan bij de
wisselende stemmingen en mezzo Rosalind Plowright leent haar stem in het Mascagnifragment.
Voor wie de belangstelling voor Davidsen is gewekt, zijn er meer opnamen van haar. Liederen van John Frandsen (Dacapo 8.22658-2), liederen en aria’s van Wagner en Strauss (Decca 483.4883) en haar rol van Elisabeth in Wagners  Tannhäuser (DG 073-575-27, dvd).