Nicolas Dupont: Pre Lude. Vaneigem: ‘Prélude a Debussy’; Debussy: Vioolsonate in g L. 148; Gillerot: ‘Prélude a un entre-eux-deux’; Poulenc: Vioolsonate FP. 119; Brun: ‘Trois préfiguations - Prélude a la sonate de César Franck’; Franck: Vioolsonate in A. Met Olga Kirpicheva (piano). Et’cetera KTC 1737 (69’27”). 2021
Met dit recital stelt de in 1992 geboren Franse violist Nicola Dupont op grond van een denkbeeldige situatie een interessant programma met Vioolsonates voor. Hij gaat uit van van een brief waarin de zestienjarige Poulenc in 1915 een stel andere nog levende componisten, waaronder de onbekende Chiara Vaneigem, Noé Gillerot en Antoine Brun uitnodigt om over de rol en de betekenis van Franck te discussiëren. Tot de andere genodigden behoorden Dukas, Roussel, Satie, Saint-Saëns en uiteraard Debussy ‘pour savoir ce qu’ils pensent de Franck’ zoals hij uitlegde in een brief aan Stravinsky.
Het antwoord dat Debussy 23 oktober 1915 gaf, was kort en bondig: ‘En ce moment, nous devons tâcher à ressaisir nos vieilles traditions; celles-là dont nous avons laissé la beauté qu’elles n’ont cessé de contenir. Mais le respect que l’on doit à César Franck commande d’affirmer qu’il est un des plus grands musiciens flamands.’
In die omschrijving van Franck als als ‘Vlaams componist’ schuilt een zeker dédain. Maar Nicolas Dupont laat wel heel goed horen welke idiomatische compositorische mogelijkheden Franck, Debussy en Poulenc openden voor een verdere ontwikkeling. In die zin roept de titel Pre Lude van deze cd op tot een mooi vervolg, want Nicolas Dupont en Olga Kirpcheva spelen dit programma heel mooi en doorleefd. Ik heb nog gekeken of er meer opnamen van Vaneigem, Gillerot en Brun zijn, maar kon niets vinden.