CD Verzamelprogramma's

CORRIVEAU, MÉLISANDE: PARDESSUS DE VIOLE

Mélisande Corriveau: Pardessus de viole. Barrière: Gambasonate in G band 5/4; Caix d’ Hervelois: Pièces pour un pardessus de viole à cinque et six cordes in d op. 10; Boismortier: Gambasonate in g op. 61/2; Dollé:’La favorite’ uit sonates, duo’s en stukken op. 4; Sonate in a; Rondeaus ‘La précieuse’ en ‘Les regrets’. Met Eric Milnes (kl). Atma ACD 22729 (59’38”). 2015

 

Een pardessus de viole is een klein, vijf- of zessnarig strijkinstrument dat tot de familie van de gamba behoort. Het instrument ontstond rond 1700 in Frankrijk en maakte daar vooral in society kringen grote opgang. Na 1770 raakte het onder invloed van de Franse revolutie geleidelijk weer uit de gratie. Er wordt nu zelfs wel gesproken van een miskend instrument. Daaraan kan ook het begrip ‘vrouwenviool’ destijds hebben bijgedragen. Maar we moeten ook beseffen dat het instrument langs een omweg veel heeft bijgedragen aan de emancipatie van de viool in Frankrijk.

Mélisande Corriveau zocht en vond in de Franse Nationale bibliotheek een aantal onbekende en nog ongepubliceerde werken, die ze hier vereeuwigt. De keuze voor Jean Barrière (1705-1747), Louis Caix d’Hervelois (ca. 1670-1759), Joseph Bodin de Boismortier (1689-1755) en Charles Dollé (1710-1755) is een aardige om dat daaruit interessant genoeg blijkt  dat in een betrekkelijk korte tijdspanne zich een aantal persoonlijke stijlen ontwikkelde. Bij Dollé is het goed te weten dat het om de ene Charles gaat en niet om de andere Charles die leefde van 1735 tot 1755.

In de praktijk blijkt het te gaan om mooi intieme, verfijnde, elegante muziek die speels en helder met mooie toonvorming wordt gespeeld. Zo vervult deze cd een nuttige taak in het bekender maken en in groter aanzien brengen van deze muziek en deze periode in de Franse muziek. Er zijn niet zoveel andere goede uitgaven van dit type materiaal. Bijvoorbeeld Wieland Kuijken heeft indertijd in 1978 een paar suites van Dollé opgenomen (Accent ACC 67808).