CD Verzamelprogramma's

CAMERATA RCO: SWEET DUMPLINGS & CHEESE STRUDEL

Camerata RCO: Sweet dumplings & cheese strudel. Mozart: Kwintet voor klarinet, bassethoorn, viool, altviool, en cello in F KV 580b (KV Anh. 90); Klarinetkwintet in A KV 581; Allegro voor klarinet en strijkkwartet in Bes KV 516c (KV Anh. 91); Mendelssohn: Konzertstücke voor klarinet, bassethoorn en strijkkwintet nr. 1 in F op. 113 en 2 in d op. 114. Hein Wiedijk (kl) en Davide Lattuada (bhrn) met strijkers. Gutman CD 131 (66’25”). 2013 

 

Klarinet en bassethoorn (een altklarinet in F die in 1770 door Mayrhofer werd uitgevonden en waarvan de naam duidt op het hoge basregister) staan centraal in dit programma. Mozarts bekende klarinetkwintet stelt het zonder en past vanzelfsprekend mooi in dit concept en is overbekend, maar de respectievelijk door Franz Beyer en Robert Levin voltooide losse allegro’s die 11’36” en 7’48” duren zijn te substantieel om vergeten te worden. Er is eerder aandacht aan besteed, o.a. door Dieter Klöcker en het Consortium classicum (MDG MDG L 3375), maar deze goed verzorgde uitvoeringen en opnamen door Hein Wiedijk en Davide Lattuada met strijkers van de Camerata vestigen op uitgekiende manier nog eens extra de aandacht op deze waardevolle stukken die zeker de aandacht verdienen en vanzelfsprekend een aangename kennismaking zijn.

Mendelssohn schreef de bassethoorn partij in zijn beide Concertstukken waarschijnlijk voor zijn vriend Carl Bärmann, de grootste negentiende eeuwse bassethoornist, maar tevens kok die Mendelssohn min of meer tot deze werken dwong nadat ze beiden Bärmanns Dampfnudeln und Rahmstrudel hadden genoten.

Binnen de driedelige concertinovorm gaan virtuositeit, innigheid en bravoure goed samen. Wiedijk en Lattuada overtuigen met een intensive, maar nooit overdreven expressie en tonen daarmee een mooie versmelting van de timbres van hun instrumenten.

Hun precieze samenspel doet dankzij een goede articulatie en fraai legatospel de elegantie en charme van de hoekdelen van beide werken alle eer aan, terwijl het treffende andante van op. 113 een echt hoogtepunt is. Het totaalbeeld van deze uitgave is heel homogeen.