Helen Callus: Bach en leerlingen. Bach, J.S.: Viola da gamba sonates nr. 1 in G BWV 1027, 2 in D BWV 1028 en 3 in g BWV 1029 (bew); Krebs: Trio voor 2 klavieren en bas in c WV. 473 (bew); Abel: Viola da gamba sonate nr. 2 in e WKO 150 (bew). Met Luc Beauséjour (kl). Analekta 29879 (61’11”). 2014
Naarmate de viola da gamba tijdenlang meer en meer in onbruik raakte, zijn er steeds dankbare bewerkingen van voor dat instrument geschreven werken voor altviool en cello gemaakt.
Dat deed dus ook Helen Callus, die dat in de praktijk bracht met de aardige gedachte om de drie gambasonates van vader Bach te combineren met dat van twee van zijn leerlingen, Karl Friedrich Abel (zelf een virtuoze gambist) en Johann Ludwig Krebs. Die kruisbestuiving van meester op leerling is goed hoorbaar in dit mooi en intelligent samengestelde recital, al is en blijft Bach zelf de beste. Helen Callus wikkelt het met een prachtig verzadigd warme, maar nooit overrijpe toon en vooral veel zin voor de lyrische kanten af.
Alternatieve mooie Bach gambaversies zijn van Hille Perl met Christine Schornsheim (kl) en Lee Santana (luit) (Duitse Harmonia Mundi 88697-52697-2), Marianne Müller en Françoise Lengellée (ZigZag territoires ZZT 340) en Jordi Savall en Ton Koopman (EMI 763.139-2).
De cello Bach versie is er onder andere van Leonard Rose en Glenn Gould (Sony) en van Steven Isserlis en Richard Egarr (Hyperion CDA 68045), de altvioolversie van Kim Kashkashian en Keith Jarrett (ECM 1501).
Wie een andere bijzondere cd van Helen Callus wil beluisteren, moet haar opname uit 2010 met het Altvioolconcerten nr. 1 en 2, het Concertstuk, de 3 Stukken en de Passacaglia van Gordon Jacob kiezen. (Dutton Epoch CDLX 7258)
Misschien is het leuk om nog te wijzen op de bewerking voor hoorn van Bachs gambasonates met Radek Baborak en Jan Petr (Exton OVCL 00162).