CD Verzamelprogramma's

CHAILLY, RICCARDO: OUVERTURES, PRELUDES, INTERMEZZI,

Riccardo Chailly: Ouvertures, préludes & intermezzi. Verdi: Ouverture Un giorno di regno il finto Stanislao; Voorspel derde acte I Lombardi alla prima crociata; Catalani: Voorspel derde acte La Wally; Rossini: Ouverture La pietra del paragone; Donizetti: Ouverture Ugo conte di Parigi; Bellini: Ouverture Norma; Giordando: Voorspel tweede acte Siberia; Puccini: Intermezzo tweede acte Madama Butterfly; Voorspel vierde acte Edgar; Ponchielli: Danza delle ore uit La Gioconda; Leoncavallo: Intermezzo uit I Pagliacci; Voorspelen eerste en vierde acte uit I Medici; Boito: Prelude tot de proloog van Mefistofele. Filarmonica della Scala o.l.v. Riccardo Chailly. Decca 483.1148 (76’35”). 2016

 

Met Viva Verdi maakte Chailly al een eerdere opname 2012 van tien ouvertures en voorspelen van Verdi met de Filarmonica della Scala (Decca 478.3559) en daarvoor al nam hij onder de titel Rossini Discoveries met het Giuseppe Verdi orkest uit Milaan elf curiositeiten op (Decca 470.298-2). Nog weer daarvoor,in 1981 verschenen zeven ouvertures van Rossini (Decca 400.049-2), in 1985 gevolgd door zes meer (Decca 414.407-2), toen nog met het zogenaamde National philharmonic orchestra.

En alle waren een feest. Na maandenlange discussies werd de dirigent in januari 2015 benoemd als muzikaal leider van de Milanese Scala, waar hij op veel jongere leeftijd als veertigjarige al had gewerkt als assistent van Claudio Abbado.

Na zijn lange, in veel opzichten vruchtbare periode bij het Concertgebouworkest bracht hij in zowat tien jaar het Gewandhausorkest in Leipzig weer in de Europese top. 

De nieuwe verzameling van ouvertures, voor- en tussenspelen met zijn echte, nieuwe huisorkest mengt een paar bekende stukken met veel onbekends, waarvan wil worden geproefd.

Het zij alle stukken die goed op zichzelf staan en waar niets plichtmatigs aan is. Chailly verleent deze stukken veel gevoel voor theater. Vaak krijgt de muziek een infuus van komend drama of krijgt de luisteraar het idee dat hij of zij wordt opgenomen in een maalstroom van ongeziene gebeurtenissen. Het orkest en de dirigent voeren die luisteraar daarin prachtig mee.