Imogen Cooper: Liszt & Wagner. Liszt: Valse oubliée nr. 2 S. 215; Gretchen S. 513; ‘Sposialitzio’, ‘Il penseroso’, ‘Canzonetta del Salvator Rosa;, ‘Sonetto 104 del Petrarca’ uit Années de pèleringage, tweede jaar Italië S. 161; Nuages gris S. 199; La lugubre gondola nr. 1 S. 200/1; Isolde’s Liebestod S. 447; Mephisto Walzer, Bagatelle ohne Tonart S. 216a.; Wagner: Elegie WWV. 93; Voorspel ‘Tristan und Isolde’ (bew.). Chandos CHAN 10938 (71’36”). 2016
Sinds haar cd debuut op het door ‘muziekregistranten’ van het Haags Conservatorium in de Jaren tachtig v.e. begonnen label Ottavo leverde de Engelse Imogen Cooper de ene na de andere mooie cd af. Dit is alweer haar vijfde op Chandos.
Na Schubert, Chopin, Schumann en Brahms zijn nu Liszt en Wagner aan de beurt. De keuze die ze uit het oeuvre van Liszt maakt, is best de moeite want ze plaatst dichterlijke impressies uit de Italiaanse reis naast een impressie van Gretchen duisterder, elegische late werken als Nuages gris en La lugubre gondola 1. Alle met het juiste karakter en de passende inhoud voorgedragen.
Waar hier misschien de Liszt bewerking van Wagners Tristan Vorspiel en Isolde’s Liebestod voor de hand lag, koos Cooper voor een onbekendere bewerking van het gepassioneerde voorspel door Zoltán Kocsis. Met reden, want ze droeg het op aan de in november 2016 overleden pianist/dirigent.
Met natuurlijk grote blijken van virtuositeit, maar eerder toch met groot inlevingsvermogen, ieder zweem van expressieve overdrijving mijdend, wikkelt de pianiste dit gelukkig ook erg goed klinkende recital af.