Violaine Cochard: Duphly. Duphly: ‘Allemande’ in d, ‘Courante’, ‘La Venlo’, ‘Rondeau’ in d, ‘La Boucon’ uit Stukken voor klavecimbel boek 1 (1744); ‘Les Grâces’, ‘Chaconne’, ‘La Forqueray’ uit Stukken voor klavecimbel en viool boek 3 (1756), ‘Médée’ uit Stukken voor klavecimbel boek 3 (1747); Forqueray: ‘La cottin’; ‘La Portugaise’, ‘La Angrave’ uit Klavecimbelsuite nr. 3 in D; Royer: ‘L’aimable’, ‘La marche des Scythes’ uit Stukken voor klavecimbel boek 1; Balbastre: ‘La d’héircourt’ uit Stukken voor klavecimbel boek 1 (1759); Dandreu: ‘La lyra d’Orphée’ uit Pièces de clavecin boek 2 (1728). La musica LMU 014 (62’37”). 2017
Nadat ze zich al op opnamen van Klavecimbelwerken van Couperin (Ambroise AMB 9989), prille Vioolsonates van Mozart met Stéphanie-Marie Degard (Agogique AGO 009), werken van Rameau (Naïve V 5377) e.a. op cd had laten horen, meldt de Franse klaveciniste Violaine Clochard zich nu met een voornamelijk aan korte stukken van Jacques Duphly bestaand recital, maar strooit terloops tussen de zestien stukken ook wat werk van de tijdgenoten Jean-Baptiste en Antoine Forqueray, Joseph-Nicolas-Pancrace Royer, Claude Balbastre en Jean-François Dandrieu door.
Zo geeft ze een aardig totaalbeeld van de klavecimbelmuziek uit het midden van de achttiende eeuw in Frankrijk. Al deze componisten stonden ook bekend als goede instrumentalisten. Ze waren werkzaam aan de Parijse Opéra of aan de hoven van Lodewijk XIV en XV waar ze als virtuozen met hun intieme klavecimbelmuziek de salons opfleurden.
Dat is - als we de salon wegdenken en vervangen door de huidige huiselijke sfeer - precies wat Violaine Cochard vaardig met haar sprankelende spel doet.