CD Verzamelprogramma's

CAMERATA RCO: SALON (PRESQUE SANS VIOLON)

Camerata RCO: Salon (‘presque sans violon’). Poulenc: Aubade FP. 51; Berlioz: La mort de Cléopâtre (bew. Thomas Beyer); Brahms: Serenade nr. 2 in A op. 16. Thomas Beyer (p) en Gala El Hadidi (ms) met Camerata RCO o.l.v. Yu Lu. Gutman CD 192 (71’04”). 2018

Iedereen die zich inzet voor het langste werk op deze cd - de wat excentrische, lyrische en capricieuze vijfdelige Serenade nr. 2 van Brahms - verdient de aandacht, In dit geval is het Yu Lu die de textuur van het werk mooi luchtig houdt en de tempi geen moment laat slepen om de muziek levendig en alert te houden en zo de speciale charme te onthullen. Er zijn warme bijdragen van de houtblazers en de hoorns en pittige syncopes.

De Aubade (‘concert choréographique’) voor piano en ensemble van Poulenc uit 1929, ooit ook met dans uitgevoerd, die zelfs ooit door Glenn Gould werd opgenomen, klinkt hier mooie geserreerd wat de transparantie van het werk ten goede komt, terwijl Thomas Beyer zijn vaardige pianostijl kan laten horen. Zelf schreef hij de toelichting.

In Berlioz’ La mort de Cléopâtre heeft de bewerking van Thomas Beyer eenzelfde effect die het de van origine Egyptische mezzo Gala El Hadidi wat makkelijker maakt gelijke tred met het orkest te houden. Vergelijk dit maar met de vorige Nederlandse opname van sopraan Lisa Larsson met het Gelders orkest o.l.v. Antonello Manacorda (Challenge CC 72639).

Een verrassing is de Chinese dirigent Yu Lu die in Amsterdam belandde via een directie masterclass van Mariss Jansons.