CD Verzamelprogramma's

CREMONA KWARTET: ITALIAANSE ANSICHTKAARTEN

Cremona kwartet: Italiaanse ansichtkaarten. Wolf: Italiaanse serenade in G; Mozart: Strijkkwartet nr. 1 in G KV. 60 ‘Lodi’; Borenstein: Ciela d’Italia op. 88; Tchaikovsky: Strijksextet Souvenir de Florence in d op. 70. Avie AV 2436 (66’31”). 2019
 
Voor dit programma met muzikale ansichtkaarten uit Italië maakte het Cremona kwartet van Cristiano Gualco en Paolo Andreoli (v), Simone Gramaglia (va) en Giovanni Scaglione (vc) om zijn twintigjarige bestaan te vieren een aardige keuze uit een heel gevarieerd stel composities van niet-Italianen die nauwelijks als zodanig, maar eerder serieus bedoeld waren.
Ze beginnen met de lichtvoetige en enigszins satirische Italiaanse Serenade van Hugo Wolf uit 1887, vervolgen met het Strijkkwartet nr. 1 van Mozart dat deze tijdens zijn eerste Italiaanse reis 15 maart 1770 schreef toen zijn vader en hij verbleven in een herberg in het Lombardijse Lodi.
De Israëlische componist Nimrod Borenstein (1969) componeerde zijn Ciela d’Italia in 2020 als opdrachtwerk van het Cremona kwartet en voor de uitvoering van Tchaikovsky’s sextet Souvenir de Florence uit 1890 waarin naast elementen van Italiaanse volksmuziek ook een hint Kozakken dansmuziek in de finale te horen is, werd een beroep gedaan op de versterking van Ori Kam (va) en Eckart Runge (vc).
Het Cremona kwartet voert de Italiaanse Serenade van Wolf vol nerveuze energie uit en maakt van Ciela d’Italia een zorgeloze rhapsodie. Ook het Sextet van Tchaikovsky wordt in de meeste opzichten recht gedaan. Alleen het kwartet van Mozart wordt met rijkelijk veel nogal misstaand vibrato van primarius Cristiano Gualco en rijkelijk veel aan uiterlijke glans uitgevoerd. Aardig idee, die Italiaanse ansichtkaarten, maar een niet over de hele linie ideale realisatie.