Luis Cabrera: Canto interno. Bottesini: ‘Introduzione e variazioni sui ‘Carnevale di Venezia’; Gran duo concertante; Koussevitzky: ‘Andante’ op. 1/1; ‘Valse miniature op, 1/2; ‘Chanson triste’ op. 2; ‘Humoresque’ op. 4; Schumann: Fantasiestücke op. 73 (bew); Franck: Vioolsonate in A M.8. Met Justyna Maj (piano) en Sylvia Huang (v). TRPTK TTK 0072 (77’53”). 2021
Wie op zoek is naar oorspronkelijke werken voor contrabas en piano kan er op internet heel wat vinden, maar de Spaanse contrabassist Luis Cabrera die in Madrid en Londen aan de Guildhall School bij Rinat Ibragimov studeerde en die onder meer in het Nederlands Filharmonisch orkest speelt, koos ervoor dergelijke originele werken af te wisselen met wat bewerkingen.
Bottesini’s Gran duo is eigelijk voor 2 contrabassen (en orkest), maar hier gaat een partij naar violiste Sylvia Huang. Schumanns Fantasiestücke op. 73 zijn eigenlijk voor klarinet en piano, maar hij stond ook de altviool en de cello toe en er bestaan opnamen van met viool, cello, hobo en flugelhorn. Waarom dan niet nog een stapje verder naar de contrabas? Het werk wordt er wel een stuk donkerder door. Iets dergelijks geldt voor de Vioolsonate van Franck, Daar kennen we ook bewerkingen van voor altviool, cello, en zelfs voor viool en cello. En nu dus voor het eerst ook voor contrabas, maar er kan niet worden gezegd dat zo’n ’naar de kelder’ verbannen versie het werk goed doet, al past de grootste waardering voor deze en alle andere interpretaties van Luis Cabrera die met zijn warme, ronde en flexibele toon voor onvermoede schakeringen en nuances zorgt en voor het aandeel van zijn trouwe, ideaal ondersteunende partner Justina Maj.
Vooral contrabassisten zullen hier inspirerende ideeën uit kunnen halen die meer dan curiositeitswaarde bezitten.