Le Consort: Specchio Veneziano. ‘Prélude’ (improvisatie); Reali: Sinfoniae nr. 1 in d, 3 in d, 4 in D, 9 in d, 10 in A, 12, ‘Folia’; Vivaldi: Triosonates in g op. 1/1, RV. 73, in d op. 1/12, RV. 63 ‘La Follia’, ‘Andante’ in F uit RV. 68; ‘Largo’ uit Cellosonate in e RV. 40; Bach, J.S. ‘Larghetto’ uit Concert in D BWV. 972. Le Consort o.l.v. Victor Julien-Laferrière. Alpha ALPHA 771 (68’02”). 2021
Bij de ‘Oude Italianen’ valt altijd nog meer moois te ontdekken, zelfs van bekende componisten als Vivaldi. Nieuw is de kennismaking met diens onbekende Venetiaanse collega Giovanni Battista Reali (1681 - 1751), violist van origine, componist van nader beroep. Hij werd vooral bekend met zijn Sinfoniae en Triosonates die van veel gedegen vakmanschap getuigen. Bijzonder daaronder is met name de sonate waarin hij iets spectaculairs maakt van het bekende ‘La folia’ thema. Leg het naast Vivaldi’s gebruik van datzelfde gegeven en stel vast dat ook hij verdraaid goed was. Andere opnamen met muziek van hem heb ik niet gevonden.
Le Consort, dat bestaat uit Théotime Langlois de Swarte en Sophie de Bardonnèche (v), Hanna Salzenstein (vc) en Justin Taylor (kl), zorgt voor heel levendige, virtuoze en geacheveerde uitvoeringen op ‘oude instrumenten’. De helft van het programma bestaat inderdaad om nooit eerder opgenomen composities wat deze uitgave die terecht de titel Specchio Veneziano (De Venetiaanse spiegel) draagt best interessant maakt.