CD Verzamelprogramma's

CREBASSA, MARIANNE: SEGUEDILLES

Marianne Crebassa: Seguedilles. Bizet: ‘L’amour est un oiseau rebelle’, ‘Près des remparts de Seville’, ‘Les tringles des sistres tintaient’ uit Carmen; Falla: ‘Vivan los que rien!’ uit La vida breve, ’Séguidille’ uit Mélodies; Massenet: ‘Quand la femme a vingt ans’ uit Don Quichotte, ’Nuit d’Espagne’; Guridi: ‘Allá arriba en aquella montana’, ’No quiero tus avellanas’, ‘Cómo quieres que adivine!’, ‘Mananita de San Juan’ uit Canciones castellanas; Saint-Saëns: ‘El desdichado’; Mompou: ‘El combat del somni’ nr. 1-5; Ravel: ‘Chanson espagnole’ uit Chants populaires, ‘Oh! la pitoyable aventure!’ uit L’Heure espagnole; Offenbach: ‘Le conquérant dit à la jeune indienne’, ‘Vous a t’on dit souvent’ uit La périchole. Met Céline Laborie (s), Victoire Bunel (ms), Stanislas de Barbeyrac (t) en het Capitole orkest, Toulouse en koor o.l.v. Ben Glassberg, Thibaut Garcia (git) en Alphonse Cemin (piano). Erato 2966.76895 (73’39”). 2020

In 2016 maakte de Franse mezzo Marianne Crebassa als markante jonge zangeres (1986) al een erg aardige cd onder de titel ’Oh, Boy!’ (Erato 2959276-2) en op haar nieuwe opname wijdt ze zich geheel aan de oorspronkelijk Spaanse, of beter gezegd Castilliaanse lied- en dansvorm voor een koppel van twee in een snelle driekwart maat en meestal in majeur. 
Dit repertoire met liederen en operafragmenten van op Falla en Mompou na Franse componisten die inspiratie vonden in Spanje, ligt haar bijzonder goed omdat ze zelf Frans-Spaanse wortels heeft. De volledige operarollen heeft ze waarschijnlijk nog niet op het toneel gezongen, maar ze weet snel en volledig in de huid van vijf krachtige, naar autonomie strevende vrouwen in de persoon van Carmen, Dulcinée, Concepcion, Périchole en Salud te kruipen. Het gaat ook steeds om de uitbeelding van vrouwen met ‘temperaments de feu’. 
Eveneens in de liederen glanst haar mezzo met een helder hoog register, een zoet welluidend midden en een stevige basis in het laag. Ze lijkt een ideale, want sensuele en sterk genuanceerde Carmen en hopelijk kan ze die rol gauw gaan zingen in een volledige opname. Heel anders is bijvoorbeeld haar Concepción  want die klinkt vooral heel gefrustreerd.
Niet alleen op zichzelf biedt het programma veel afwisseling, de verschillende gasten en begeleiders dragen daar ook veel aan bij.