Chimaera trio: Fin de siècle. Mahler: ‘Ich bin der Welt abhanden gekommen’ uit Des Knaben Wunderhorn, ‘Ablösung im Sommer’ uit Lieder und Gesänge der Jugendzeit (bew), ‘Urlicht’ uit Symfonie nr. 2; Zemlinsky: Trio voor klarinet, cello en piano op. 3; Berg: 4 Stukken voor klarinet en piano op. 5, Impromptu in E voor piano, Webern: 2 Stukken voor cello en piano. MDG 903.2225-6 (77’12”). 2020
Het uit Annemiek de Bruin (klarinet), Irene Kok (cello) en Laurens de Man (piano en bewerker) gevormde, in 2012 opgerichte Chimaera (driekoppig monster in de gedaante van een geit, leeuw en slang uit de Griekse mythologie) trio wijdt zich op zijn debuut cd aan Weense eind negentiende- begin twintigste eeuwse muziek met een fin de siècle karakter. Het programma geeft tevens informatie over de verschillende stijlrichtingen die destijds waarneembaar waren in Wenen.
Dankzij de verschillende bezettingen is het programma ook rijk aan afwisseling. Zo heeft het Klarinettrio van de 25-jarige Zemlinsky haast symfonische proporties met enige invloed van Brahms. Mahler be- en verwerkte vaak liederen in zijn symfonische werken om er een nieuw licht op te werpen en in dit recital krijgen ze een nieuwe betekenis omdat ze in het beste geval programmamuziek zijn geworden nu de tekst ontbreekt.
Berg horen we van zijn nog laatromantische kant en Webern als pre-minimalist.
Vooral de bewerkingen van de bekende liederen van Mahler klinken bijzonder mooi, maar het trio van Zemlinsky speelt hier toch een dominante rol. De veelzijdigheid van het programma stelt het uitvoerende stel geen enkel probleem, om het even of het over luchtige salonmuziek, laatromantisch moois of eigentijdse uitingen gaat. Voor de opname kwam het drietal ideaal terecht bij het technische team van Werner Dabringhaus die ik nog ken als medewerker van het Duitse maandblad Fono Forum, waarmee Disk destijds samenwerkte op het gebied van testrapporten van audioapparatuur. Hij volgde de Tonmeisteropleiding in Detmold.