Antonii Baryshevskyi: Prijswinnaar Jaén pianoconcours 2009. Scarlatti, D.: Pianosonates in E K. 135, L. 224, in d K. 1, L. 366; Ravel: La valse; Debussy: Images II; Mateos: Orión; Rachmaninov: Pianosonate nr. 2 in bes op. 36; Stravinsky: 3 delen uit Petroesjka. Naxos 8.572573 (78’42”). 2009
De in 1988 in Kiev geboren Oekraïnse pianist Antonii Baryshevskyi begon op zevenjarige leeftijd aan zijn serieuze pianostudie en voltooide die plaatselijk; in 2006 nam hij met succes deel aan het Eurovisie jeugdconcert in München en vertrok naar Parijs om zijn studie bij Marian Rybicki te voltooien en masterclasses te volgen bij Alfred Brendel, Daniel Pollack en Lily Dorfman. In 2004 won hij zijn eerste concours in St. Petersburg, in 2009 gevolgd door een eerste prijs van het concours in het Spaanse Jaén, nu niet direct een van de belangrijkste op dat gebied. Maar dat hij in 2011 een aantal prijzen bij het Busoni concours in Bolzano (waar zelden eerste prijzen worden toegekend) in de wacht sleepte zegt meer over de capaciteiten van deze pianist.
Naxos was 24 oktober 2009 paraat om in Jaél zijn verrichtingen vast te leggen. Het gaat om een staalkaart van zijn veelzijdige kunnen. Om het gastland te eren integreerde hij in zijn programma Orión van de in Malaga geboren Daniel Mateos, een bijna tien minuten durend stuk dat ruw en vergankelijk is als het maanlandschap ter plekke.
De Scarlatti sonates klinken parelend lichtvoetig; Ravels La valse verloopt prachtig en met veel zorg voor détail, totdat hij zich naar het slot toe teveel laat gaan in de te percussief klinkende slotpassage. Daarna komt zijn Debussy weer heel helder en gevoelig over al heeft ook ‘Poissons d’or’ mogelijk een iets te groot soortelijk gewicht.
Niet onlogisch vormt het Russische aandeel van het programma het beste gedeelte. Zeer beheerst, met een gepassioneerde climax in het tweede deel en verder een zangerige toon vertolkt hij de tweede sonate van Rachmaninov en eindigt met een briljante finale. En we eindigen in heel virtuoze sfeer met de drie Petroesjka deel van Stravinsky als pakkende uitsmijter.