Basel baroque consort: Il giardino del mondo: Giovanni Paolo Cima and his contemporaries. Cima: Sonata a tre in a; Quam pulchra es; Gustate et videte; Sonata in d; ‘Surge propera amica mea, in eco’ uit Concerti ecclesiastici; O sacrum; Sonate in g; Adiuro vos, filiae Ierusalem; Gaudeamus omnes; Merula: ‘La gallina’, ‘La bianca’, ‘La treccha; uit Canzoni overo sonate concertate op. 12; ‘Gaudeamus omnes’ uit Pegaso op. 11; Grandi: Salve regina; Regina caeli; O quam tu pulchra es; Deus canticum novum. Pan Classics PC 10226 (63’39”). 2010
In dit programma van het Basel Baroque Consort is vrij bestaat uit Doron Schleifer (ct), Anna Fusek en Janine Jonker (blfl), Tore Eketorp (vdg, lirone), Daniele Caminiti (aartsluit) en Eriko Wakita (orgelpos, kl) staat de Italiaanse componist Giovanni Paolo Cima (ca. 1570-1622) centraal met een negental werken uit de periode 1602 tot 1610 waarvan vooral de Concerti ecclesiastici als vroegbarokke stukken interessant zijn. Vergeleken met zijn tijdgenoten Monteverdi en Frescobaldi bleef Cima lang een stuk onbekender, maar daar is geleidelijk verandering in gekomen.
Hier wordt hij omlijst door muziek van Tarquino Merula (1594-1665) en Alessandro Grandi (1590- na 1630) die ook in de nieuwe concertato stijl schreven.
De zes musici van het consort genoten hun opleiding aan de Bazelse Schola Cantorum en zijn derhalve goed geïnformeerd over een juiste toepassing van historische uitvoeringspraktijken. Ze gebruiken natuurlijk ook de juiste instrumenten om tot een stel heel verzorgde, geanimeerde en kleurige verklankingen te komen.