Bezaly, Sharon: Pipe dreams. Serebrier: Fluitconcert met tango; Izarra: Pitangus sulphuratus; Vine: Pipe dreams; Ginastera: Impressiones de la puna. Met het Australisch kamerorkest o.l.v. Richard Tognietti. BIS CD 1789 (60’23”). 2009
Wie de moeite neemt om op internet ‘Sharon Bezaly, List of recordings’ in te geven, zal verbluft zijn over de lange reeks met opnamen van de Israëlisch-Zweedse fluitiste Sharon Bezaly von Bahr met titels als ‘Great works for flute and orchestra’, ‘Pipe dreams’, ‘Across the sea - Chinese American flute concertos’, ‘Masterworks for flute and piano I en II’, ’Sharon Bezaly plays Bacri, Dernstein, Desan & Rouse’, ‘Whrlind dance’. ’Spellbound’, ‘Barocking together’, ‘Mozart - Complete works for flute and orchestra’, ‘French delights’, ‘Bridge across the Pyrenees’, ‘Masterworks for flute and piano’, ’Nordic spell’, ‘From A to Z 1-3’, ‘Apéritif, a French collection’, ‘Café au lait’, ‘Mozart Flute quartets’, ‘Flutissimo’, ‘The Israeli connection’, ‘Fair lady Meng Jiang’, ‘LigAlien music by Mari Takano’, ‘Beamish’, ‘Rouse’, ‘Bacri, Sturm und Drang’, ‘Brett Dean, Watermusic’, ’Schnittke’, ‘Rememberance’, ’Tomasson’, ‘Enchanted garden’, ‘Seascapes’, ‘Lindberg’ en meer….. Al dit mooie is verschenen op BIS en stelt de luisteraar in staat vaak voor het eerst kennis te maken met componisten als Griffes, Zhou Long, Bright Shang, Chen Yi, Yin Kwong, Takano, Sancan, Borne, Tómasson, Dean en onbekende composities van Chaminade, Messiaen, Martinu, Beamish, Widor, Roussel, Rodrigo, Ibert, Jolivet en Dohnányi.
Wat hier in de cd speler is eentje van die velen. Heel kenmerkend want bij heel wat werken gaat het om composities die voor haar zijn geschreven, aan haar zijn opgedragen.
De titel van deze cd is als een soort eerbetoon aan het land waar ze deze opname maakte, ontleend aan het een kwartier lange werk van de Australiër Carl Vine. Het wordt omlijst door een aan haar opgedragen Fluitconcert van José Serebrier waarin terloops als een droom een tango insluipt, gevolgd door een impressie van een vogel uit de Caracas vallei in Venezuela, uitgebeeld in Adin Izarra’s Pitangus sulphuratus uit 1987/2007 en Alberto Ginastera’s Impresiones de la puna, het werk van een achttienjarige die droomt van eigen Argentijns idioom.
Deze vier aardig contrasterende werken worden door Bezaly met veel inlevingsvermogen in het eigende daarvan, zeer virtuoos en loepzuiver tot in het hoogste register met een opvallend warme fluittoon voorgedragen. Wat voor mogelijkheden blijkt een dwarsfluit te hebben.
Hoeveel van het succes van Bezaly te danken is aan de handgemaakte 24-karaats gouden Muramatsu fluit laat zich slechts raden. Het is immers slechts een middel tot het doel om optimaal te musiceren. Maar degene die het bespeelt moet daarvoor liefst een alleskunner zijn en het heeft er de schijn van dat bij Bezaly werkelijk alles eigen goud wordt, waar ze haar in-muzikale adem over blaast.