Lore Binon: Les poètes maudits. Crumb: ’The night in sllence under many a star’, Apparition nr. 1, ’The night in silence under many a star’ Apparition n. 9, ‘Vocalise nr. 2, Invocation to the dark angel’ Apparition nr. 5 ‘When lilacs last in the dooryard bloom’d’ Apparition nr. 9; ‘Vocalise nr. 3, Death carol song of the nightbird, Apparition nr. 7, ‘Come lovely and soothing death’, Apparition nr. 8 Hahn: ‘L’heure exquise’, ‘Chanson d’Automne’ uit Chansons grises, ‘Les deux écharpes’, ‘Ivresse’, ‘Portrait’, ‘Effet de nuit sur la Seine’, ‘Ouranos’ uit Le rossignol éperdu; D’une prison; ‘Allegro appassionato’, ‘Encor sur le pavé sonne mon pas nocturne’; Debussy: ‘C’est l’extase langoureuse’., Green’, ‘L’ombre des arbres’, ’Spleen’ uit Ariettes oubliées; ‘Éventail’, ‘Placet futile’, ‘Soupir’ uit Poèmes de Mallarmé; ‘Des pas sur la neige’ uit Préludes I (bew.). Met Inge Spinette (p). Fuga Libera FUG 746 (61’38”). 2016
‘De gedoemde dichter’, le poète maudit is een uitdrukking die teruggaat tot een gedichtenbundel van Paul Verlaine uit 1884 met gedichten van hemzelf, Baudelaire, Rimbaud, de Lautréamont, Corbière, de Narval en Mallarmé over hun existentiële onbehaaglijkheid.
Het waren teksten die niet alleen Franse tijdgenoten als Reynaldo Hahn en Claude Debussy, maar later ook de Amerikaan George Crumb, die weliswaar korte tijd in Berlijn studeerde, wel een Spanish- en een American Songbook schreef, maar geen French, doch wel een stel Apparitions (Verschijningen) op teksten van Walt Whitman. Opgedragen aan Jean DeGaetani die ze in 1988 alle negen opnam (Bridge BCD 9006).
De jonge Belgische soraan maakte heel ondernemend een keus uit dit veelzijdige materiaal en blijkt daar uitstekend uitdrukking aan te kunnen geven. Inge Spinette is de gevoelige begeleidster die vooral de aandacht trekt in de liederen van Hahn.
Overigens gaat het om een om-en-om programma van de drie componisten dat niet in de hierboven gemakshalve gegeven volgorde wordt afgewikkeld.
He is een allerminst gelijkvormig, maar juist heel contrastrijk programma geworden dat ok zeer hoog niveau wordt gepresenteerd.
Het is een mooi alternatief voor de opnamen van Debussy’s Mélodies door Elly Ameling en Dalton Baldwin (EMI 764.095-2), Sandrine Piau en Jos van Immerseel (Naïve V 4932) en Nathalie Stutzman met Catherine Collard (RCA RD 60899) en wat Hahn aangaat voor Mady Mesplé en Dalton Baldwin (EMI 749.840-2), Susan Graham en Roger Vignoles (Sony SK 60168).
Zo is voor een mooi vervolg gezorgd van Les blasphèmes van mezzo Sarah Laulan en begeleider Maciej Pikulski (Fuga Libera FUG 741).