CD Verzamelprogramma's

BRISK BLOKFLUITKWARTET: CANÇÃO

Brisk blokfluitkwartet: Canção. Zestiende eeuwse werken van het Iberisch schiereiland. Werkjes van De Penalosa, De Criso, Vasquez, Ortiz, Carreira, Obradors, De Escobar, Coelho, Victoria, Coelho, Capon, Guerrero, del Encina, de Anchieta, Cabezon; Levelt: Romanza Belinfante (versie 1 en 2); Numan: Vientos Ibéricos. Globe GLO 5268 (65’47”). 2017

 

Sinds Kees Otten en Frans Brüggen is Nederland waarschijnlijk blokfluitland nummer één. Er ontstond in hun navolging een Hollandse school die heel wat musici uit binnen en buitenland opleidde. Een resultaat was bivoorbeeld het Loekie Stardust kwartet. Maar met de oprichting van het Brisk kwartet in 1986 ontstond een geheel naar de tijdgeest een veel ondernemender clubje met als leden Marjan Banis, Susanna Bosch, Alide Verheij en Bert Honig.

Niet alleen heeft het ensemble een heel informatieve wetssite, het voorzag zich ook van een hele verzameling blokfluiten om zich geschikt te maken voor alle perioden en stijlen waarin blokfluitmuziek werd geschreven. In dit geval maken ze voor een programma met oude composities uit de Iberische wereld gebruik van door de Amerikaan Friedrich von Huene gebouwde blokfluiten in barokstemming.

Samenwerking wordt gezocht met passende musici uit andere disciplines. Om niet altijd muziek uit een ver verleden te hoeven recyclen, vragen ze huidige componisten als Klaas de Vries, Roderik de Man, Calliope Tsoupaki, Bart Visman, Martijn Padding en  in dit geval met twee componisten van de jongere generatie Gijs Levelt en Toek Numan die zich beter (Numan met Vientos Ibéricos, waarin castagnetten worden gesimuleerd, beter aansluit dan Levelt met zijn wat verwrongen beide versies van Romanza Belkinfante.

Tot op zekere hoogte herinneren de musicologische spit en graafwerkzaamheden aan wat de Brit David Munrow met het Londense Early Music Consort tot stand bracht in een grote serie op verspillende labels verschenen opnamen.

Het gaat hier in de verzameling van eenentwintig stukken hoofdzakelijk om vaak bewerkte vocale muziek uit het zestiende eeuwse Spanje en Portugal, maar strekt zich met Con Amores, la mi madre van Fernando Jaumandreu Obradors ook tot het begin van de twintigste eeuw uit. 

De vertolkingen van het ensemble doen hun naam eer aan: ze zijn Brisk (kordaat, kwiek, fris).

Zo ontstond een bijzonder en ongewoon samengesteld programma dat op bijzonder hoog interpretatieniveau wordt afgewikkeld. Spannend is hoe groot de belangstelling hiervoor is of de tot duizend genummerde beperkte voorraad bij succes wordt aangevuld.