Michael Brown: Pianorecital. Mendelssohn: Preludes en fuga’s op. 35 nr. 1 in e, 2 in D, 3 in b en 6 in Bes; Bernstein: Touches; Brown: ‘Chant’, ‘Fugue’ uit Pianosuite; Thoughts; Beethoven: Eroicavariaties in Es op. 35. First Hand FHR 67 (68’31”). 2016
De Amerikaanse componist/pianist Michael Brown is in eigen land overladen met prijzen en lof. Sinds zijn jeugd is bij vooral geboeid door componisten die tevens uitstekende pianisten waren. Dan kom je natuurlijk al gauw bij Chopin en Liszt terecht, maar de lijst is lang en Brown koos verrassend voor wat minder voor de hand liggende toondichters. Daardoor ontstond een heel aardig programma dat virtuoos, maar ook met zorg voor afwisseling, contrast en stijl en de nodige flair is afgewikkeld.
Om een idee te krijgen hoe goed Michael Brown is, kan het nuttig zijn om deze uitgave te vergelijken met wat andere. Wat Mendelssohn betreft met Howard Shelley die alle 6 Preludes en fuga’s speelt (Hyperion CDA 68125) en wat Beethovens Variaties aangaat bv. Met de recente opname van Olga Paschenko (Alpha 201). Zo’n vergelijking doorstaat Brown zonder kleerscheuren. Aardig dat hij ook twee eigen werken toevoegt. Het loont de moeite om ook eens te luisteren naar zijn Echoes of Byzantium, een 11’03’ durende compositie voor viool en piano die hij met violiste Elena Urioste speelt (BIS CD 2284).