Maurice Bourgue, Sergio Azzolini en Kimiko Imani: Trio’s voor hobo, fagot en piano. Haydn: Trio’s voor piano, fluit en cello in D H. XV/16, G H.XV/15 en F H. XV/17 (bew.); Bach, W.F.: Sonate voor 2 fluiten en b.c. nr. 3 in a F.49, BR.B. 15 (bew.); Altvioolsonate in c (bew.); Bach, C.P.E.: Vioolsonate in c Wq. 78, H. 514. Sony 190758-2081-2 (1u. 48’24”). 2015
Of veel oorspronkelijke werken voor een trio van hobo, fagot en piano (klavecimbel) bestaan? Zonder lang zoeken herinner ik me (de zelf ooit gespeelde) trio’s van Francis Poulenc FP. 43 en Théodore Laillet op. 22.
Wie een uit deze instrumenten bestaand trio vormt, is verder aangewezen op opdrachtwerken en bewerkingen.
Zo ging dit trio, dat ook een altvioolsonate en een vioolsonate voor respectievelijk hobo en fagot bewerkte, terug tot ‘oude’ componisten wier werk zich daartoe leende.
De uitkomst is niet alleen interessant, maar ook bijzonder welluidend en aansprekend. Klanken om verliefd op te worden, zeker wanneer ze tot stand komen dankzij twee houtblazers, elk meester op zijn instrument en een invoelende pianiste. De werken krijgen van hen een elegante, charmante glans. Opvallend zo jeugdig als de hier intussen 76-jarige Bourgue nog klinkt. Het speelplezier spat ervan af.