Berlage saxofoon kwartet: In search of freedom. Weill: ‘Kanonnenlied’, ‘Ballade van het goede leven’, ‘Pimp’s ballade’ en ‘Polly’s lied’ uit Die Dreigroschenopa; Shostakovitch: Strijkkwartet nr. 8 op. 110 ‘Dresden’; Pärt: Fratres; Schulhoff: Stukken voor strijkkwartet nr. 1-5 (bew.). Met Vaneta Sareika. MDG MDG 1999-6 (66’07”). 2016
Binnen drie dagen schreef Shostakovitch zijn Strijkkwartet nr. 8 medio juli 1960 toen hij in Dresden was om filmmuziek te schrijven voor de Sovjet/DDR film Five days, five nights over het geallieerde bombardement van Dresden op 14/15 februari 1945 en is opgedragen aan ‘de slachtoffers van fascisme en oorlog’.
Shostakovitch’ werk vertelt verder een eigen verhaal over belemmerd individualisme met toespelingen op eerder werk en Strauss’ Metamorphosen en maakte gebruik van zijn eigen cryptogram DSCH als essentiële bouwstenen.
Het in 2008 opgerichte en uit Amsterdamse studenten van Arno Bornekamp bestaande Berlage saxofoonkwartet bestaat hier uit Lars Niederstrasser (s), Peter Vigh (a), Kirstin Niederstrasser (t) en Eva van Grinsven (b) en koos juist dit werk als centraal item in een eigen bewerking voor het programma In search of freedom en omringde het met composities van Weill en Schulhoff. Componisten die al eerder te maken hadden met de gevolgen van uitdrijving door de Nazi’s en elders floreerden. Voor een van de vele bewerkingen van Fratres van Pärt Fratres uit 1977 (die het in Talinn ook moeilijk werd gemaakt door de bezetters) werd violiste Vineta Sareika gevraagd.
Shostakovitch klinkt heel geserreerd, zonder overdreven emotionaliteit; de andere werken krijgen een wat uitgebreidere en kleuriger expressie bij een verder heel goed gave wijze van nauwkeurig interpreteren. Het draagt alles bij aan een fijn programma, dat wars van beklemming is, maar een fiere geesteshouding viert.