CD Verzamelprogramma's

BARTOLI, CECILIA: FARINELLI

Cecilia Bartoli: Farinelli. Porpora: ’Nell’attendere mio bene’, ‘Lontan dal solo e caro… Lusingato dalla speme’, ’Alto Giove’, ‘Lontan dal solo e caro… Lusingato dalla speme’ uit Poliferno (bew. Sanderson); ‘Come nave in ria tempesta’ uit Semiramide regina d’Assiria; Vaghi amori, grazie amata ‘ uit La festa d’imeneo (bew, Sanderson); Hasse: ‘Morte col fiero aspetto’, ’Signor, la tua speranza… A Dio trono, impero a Dio’, ’Signor, la tua sperana …. A Dio trono, impero a Dio’ uit Marc’Antonio e Cleopatra; Broschi: ‘Chi non sente al mio dolore’, ’Si, traditor tu sei’ uit Merope; Giacomelli: ‘Mancare o Dio mi sento’ uit Adriano in Siria; Caldara: ‘Questi al cor finora ignoti’ uit La morte d’Abel. Met Il giardino armonico o.l.v. Giovanni Antonini. Decca 485.0214 (75’25”). 2019
 
De in 1705 gecastreerde Farinelli was afkomstig uit een adellijke familie en werd in 1705 geboren als Carlo Maria Michelangelo Nicola Broschi (1705 - 1782). Hij was de broer van de componist Riccardo Broschi (ca. 1689 - 1756) van wie ze hier een paar aria’s uit Merope (1735) zingt.
Op de cover van de cd is Bartoli afgebeeld met een mooi getrimde donkere baard die Farinelli zelf nooit kon krijgen. Wanneer hij als generaal of held het podium op moest, kreeg hij vast wel een baard aangeplakt.
Meteen in de eerste heroïsche aria ‘Nell attendere mio bene’ uit Polifemo van Porpora herkeen we de bijzondere gaven van de zangeres aan virtuoze versierngen, zorgvuldig passagewerk en mooi lyrische melodielijnen. De volgende aria heeft een pastoraler karakter. In ‘Lontan dal solo e caro… Lusingato dalla speme’ toont hoboist Pier Luigi Fabretti zich een even goede muziekacrobaat.
Stormachtiger en venijniger gaat het toe in ‘Morte col fiero aspetto’ van Hasse. In ‘Chi non sente al mio dolore’ van Broschi toont Bartoli opniew haar geweldige ademtechniek en -beheersing. Prachtig is ook hoe ze steeds haar stem kleurt en de tekst van een duidelijke dictie en de verlangde gevoelens voorziet. Maar och: waarom dit alles telkens weer te zeggen, want het het is genoegzaam bekend. Met een verbluffend Alto Giove van Porpora wordt het programma met een volgend hoogtepunt beëindigd. Geen wonder dat de zanger destijds de depressieve Spaanse koning zo goed kon troosten.
Met dit recital toont Cecilia Bartoli ondubbelzinnig aan wat voor een geweldige zanger Farinelli moet zijn geweest. Hij moet ook heel intelligent en gecultiveerd zijn geweest. Maar het gaat de zangeres om meer. Ze wil ook duidelijk maken hoe de fraaie zang en de grote muzikaliteit van Farinelli    in staat waren om even goed een sensuele Egyptische koningin als een viriele oorlogsheld uit mythische tijden uit te beelden.