Kim Bomsori: Violin on stage. Wieniawski: ‘Polonaise’ in D op. 4/1, ‘Légende’ op. 17, ‘Fantasie brillante op thema’s uit Gounods Faust; Tchaikovsky: ‘Pas de deux’ uit De notenkraker op. 71 (bew); Waxman: ‘Carmen fantasie’; Gluck: ‘Dans van de zalige geesten’ uit Orphée et Eurydice (bew); Massenet: ‘Méditation’ uit Thaîs; Saint-Saëns: ‘Introduction et rondo capriccioso’ op. 28; ‘Mon coeur s’ouvre à ta voix’ uit Samson et Dalila (bew). Met het Wroclaw filharmonisch orkest o.l.v. Giancarlo Guerrero. DG 486.0788 (72’56”). 2020
De Zuid-Koreaanse violiste Kim Bomsori was al beroemd in eigen land voordat ze zich in Berlijn vestigde en DG haar snel onder contract nam. In 2016 ontmoette ze dirigent Giancarlo Guerrero voor het eerst tijdens een concours waaraan ze deelnam. Toen speelden ze samen en beiden voor het eerst een Vioolconcert van Shostakovitch. Ze won later de tweede prijs bij het Wieniawskiconcours in Poznan. In 2015 behoorde ze ook tot de prijswinnaars van het Brusselse Koningin Eliabeth concours.
Ze trad eerder al her en der op. o.a. in New York nadat ze in 2016 spectaculair succes had tijdens het Wieniawski concours in Wroclaw. Daar ontstond ook een voorliefde voor deze Poolse componist, die ze op haar nieuwe cd met drie werken eer bewijst. Ze vormde een duo met de Poolse pianist Rafal Blechaz en maakte met hem in 2018 een opname van de Vioolsonate nr. 1 van Fauré, de Vioolsonate van Debussy en die van Szymanowski (DG 483.6467).
Met oorspronkelijke composities van Waxman en Saint-Saëns vult ze haar programma en voor de rest trakteert ze op lekkere bonbons in bewerkte fragmenten uit de opera- en balletwereld. Vooral de sporadisch gehoorde ‘Fantasie brillante op thema’s uit Gounods Faust van Wieniawski in vijf mooi contrasterende gedeelten is een welkom item.
Haar spel is licht en vaardig en waar mogelijk laat ze de muziek dansen. ’Ik voel mijn persoonlijke habitat vooral weerspiegeld in de composities van Wieniawski. Ik houd van de luchtigheid van zijn melodielijnen en zijn virtuositeit’ Zo’n opmerking kan de opmaat zijn voor haar volgende opname met bijvoorbeeld de beide Vioolconcerten van Wieniawski.