CD Verzamelprogramma's

BIRRINGER, LEA: TRANSFORMATION

Lea Birringer: Transformation. Bach, J.S.: Partita nr. 3 in E BWV. 1006; Reger: Prelude en fuga in d op. 117/6; Ysaÿe: Solovioolsonate in a op. 27/2; Knorr: Partita voor soloviool; Auerbach: par.ti.ta voor soloviool. Rubicon RCD 1069 (67’18”). 2021
 
De blijkbaar hoogbegaafde Duitse violiste Lea Birringer (1986) had een vliegende start toen ze als veertienjarige als solist kon debuteren in de Berlijnse Philharmonie. Sinds dat moment was ze een welkome gast op ettelijke festivals, zoals in Salzburg, Mecklenburg-Vorpommern, Davos, Lugano en Panama. Tijdens concoursen won ze diverse prijzen.  Alles te vinden op Wiki.
Haar CD debuut maakte ze in 2013 met haar zus, pianiste Esther Birringer in een opname met de Vioolsonate op. 9 van Szymanowski, de Vioolsonate op. 11/1 van Hindemith en de Vioolsonate in b P. 110 van Respighi (AVI 855343-2). Het jaar daarop volgde haar deelname aan een opname van de Concertante symfonie voor 2 violen en orkest in D van Federigo Fiorillo (Brilliant Classics 95136).
Toen kwam in 2017 de opname met Vioolsonate nr. 1 in F op. 8 van Grieg, de ‘Elegieën’ nr. 1 S. 130 en 2 S. 131 van Liszt plus de Vioolsonate in A M. 8 van Franck (Rubicon RCD 1007). 2018 was goed voor de uitgave van beide zussen met de titel ‘Di tanti palpitti’ en composities van Wieniawski, Sarasate, Saint-Saëns, Ravel, Shostakovitch, Castelnuovo-Tedesco, Paganini en Waxman (Rubicon RCD 1034).
Nu vond ze het tijd voor een soloprogramma en stelde dat samen het de Partita nr 3 En niet de bekendere nr. 2) van Bach met de bedoeling om diens erfenis in de loop der tijd met latere voorbeelden te belichten. Ze koos daarvoor een van de acht Preludes en fugae van Reger uit 1912, een Solosonate van Eugène Ysaÿe uit 1923, een onbekende Partita van de Duitse Lothar von Knorr die zijn vest niet schoon hield tijdens de Nazitijd (1896 - 1973) uit 1946 en de par-ti-ta van de in Rusland geboren, thans Amerikaanse Lea Auerbach (1973) uit 2007. De negentiende eeuw is daarbij overgeslagen, maar daar was ook weinig vioolsolomateriaal te vinden. Toch omspant het recital mooi de tijd van de barok tot het heden en doet de titel Transformation met een paar mooie voorbeelden van Bachs erfenis het recital recht.
Tijdens de Covid-17 pandemie kon de violiste het programma goed voorbereiden en heel mooi uitvoeren.