Bartoli, Cecilia: The art of Cecilia Bartoli. Aria’s van Donizetti, Gluck, Händel, Mozart, Rossini, Verdi en Vivaldi. Met diverse uitvoerenden. Decca 473.380-2 (74’). 1992/7
Bartoli, Cecilia: Mozart aria’s. Aria’s uit Così fan tutte: Ah guarda, sorella; E amore un ladroncello; Soave sia il vento; Prendero quel brunettino; Il core v dono, bell ‘ídolo mio; Ah, scostati!; Smanie implacabili; Nozze di Figaro: Voi che sapete; Non so più cosa son, cosa faccio; Lucio Silla: Il temero moment; Pupille amante; D’elisio in sen m’attendi; Quest ‘improviso tremito. Met Edita Gruberova, Yvonne Kenny, Lela Cuberli, Ferrucio Furlanetto, James Tomlinson, Concentus musicus Wenen, en het Berlijns filharmonisch orkest o.l.v. Nikolaus Harnoncourt c.q. Daniel Barenboim. Warner 0630-14074-2 (54’). 1991
Bartoli, anno 2005 ongeveer veertig jaar, verleent nu al ruim vijftien jaar veel glans aan de mezzowereld met haar montere verschijning en haar koosnaampje La Gioiosa (gelukkig niet als Sutherland ooit La Stupenda!) en haar virtuoze gekwinkeleer waarin virtuoze bel canto elementen altijd een grote rol hebben gespeeld. Geen wonder dat ze erg populair werd, geen wonder ook dat Decca daar commercieel op inhaakte. Gelukkig niet alleen met populaire kaskrakers, maar ook met bijzonder repertoire, daartoe aangezet door de zangeres die naarstig op zoek ging naar onbekend, nieuw repertoire. Haar inzet voor de liederen van Viardot is daarvan een goed voorbeeld. Het zijn juist de cd’s met de titel An Italian songbook en Chant d’amour die de bijzondere aandacht verdienen. Live in Italy is ook geweldig, maar dat programma moet men liefst in beeld èn geluid ondergaan (dvd-v Decca 074-104-9).
Een van de bijzonderheden van de zingende Bartoli is haar spontaniteit: ze zingt vrijuit, fris van de lever, besteedt genoeg aandacht aan details, maar overstijgt dat als het ware en dringt zo tot de ziel en het hart door van hetgeen ze voordraagt. Wat te hevig geaspireerde loopjes vergeeft men haar graag. De beide hierboven als laatste opgevoerde cd’s zijn compilaties met aan vollediger werkopnamen ontleend materiaal. Wie het om de zangeres en niet om complete opera’s gaat, is daarmee goed bediend.