CD Verzamelprogramma's

BARTOLI, CECILIA: ST. PETERSBURG

Bartoli, Cecilia: St. Petersburg. Araja: ‘Vado a morir’ uit La forza del amore e dell’odio; Raupach: ‘Hond, open je muil’, ‘Ik ga naar mijn dood’ uit Al’tsesta; ‘O placido il mare’ uit Siroe, re di Persia; Dall’Oglio/Madonis: ‘De’ miei figli’ uit La Russia afflita; Manfredini: ‘Fra’ laccitu mi credi’ uit Carlo Magno; Araja: ‘Pastor che a notte ombrosa’ uit Seleuco; Raupach: ‘Mars’ uit Al’tsesta; Manfredini: ‘Non turbar que’ vaghi rai’ uit Carlo Magno; Cimarosa: ‘Agita in tante pene’ uit La vergine del sole; Manfredini: ‘ A noi vivi, donna ecceisa’ uit Carlo Magno. Met Marvo Brolli (fl), Michele Pasotti (lt), Perluigi Fabretti (h), Jean-Marc Goujon (fl), Corrado Giuffredi (kl), Silvana Bazzoni (s), Barocchosti en Koor van de Italiaans Zwitserse omroep o.l.v. Diego Fasolis. Decca 478.6767 (77’53”). 2013/4 

 

Nooit verlegen om nieuwe repertoire ontdekkingen dook Bartoli  in de archieven van het Mariinsky theater waar ze een aantal operawerken van voornamelijk Italiaanse componisten uit de achttiende eeuw vond die door de tsarina’s Anna Ioannovna (1730-1740), Elizaveta Petrovna (1741-1762) en Catherina II,  de Grote (1762-1796) naar St. Petersburg werden gehaald. Daarmee zorgt ze en passant voor 11 korte wereldpremières. De Russische smaak was destijds vooral op het zuiden gericht en Italië bood overvloedig materiaal.

Met Francesco Araja maakten we al kennis via Bartoli’s Sacrificio uitgave. Hermann Raupach (1728-1778) was een Noord-Duitse componist die als klavecinist enige tijd aan het tsaristische, door Vincenzo Manfredini geleide hoforkest was verbonden en waarschijnlijk was genoopt eigen bijdragen te leveren. Cimarosa, die een vier jaar in St.Petersburg verbleef, is terecht ook vertegenwoordigd.

Gelukkig voor de zangeres kan ze het meeste materiaal in haar moers taal zingen, maar er zijn ook twee uitstapjes naar het Russisch bij Raupach.

Goede wijn behoeft geen krans: de vertolkingen zijn met enige steun van andere instrumentale solisten en een sopraan Bartoli waardig; de mezzo charmeert en betovert als vanouds en we mogen haar dankbaar zijn voor deze ontdekkingen.