AVDEEVA, YULIANNA: CHOPIN, MOZART, LISZT

Yulianna Avdeeva: Chopin, Mozart, Liszt. Chopin: Fantasie in f op. 49; Mozart: Pianosonate nr. 6 in D KV 284 (205b), Durnitz; Liszt: ‘Après une lecture de Dante’ uit Années de pèlerinage, tweede jaar S. 161; bewerking van ‘Danza sacra e duetto finale’ uit Aida van Verdi S. 436. Mirare MIR 301 (67’10”). 2015 

 

Toen de Russische pianiste Yulianna Avdeeva in 2010 als eerste vrouw na Martha Argerich het Chopincoincours in Warschau won, baarde dat vrij veel opzien. Ze werd daarna meteen in het grote concertcircuit gekatapulteerd en logisch dat ze daar niet altijd aan de hoge verwachtingen voldeed. Ze was haar studie al op vijfjarige leeftijd aan de beroemde Gnessin muziekschool in Moskou begonnen.

Maar haar in meer rust gemaakte opnamen vertellen een ander verhaal. Begrijpelijk misschien dat ze haar recital na het voorgaande succes met Chopin begint. Het is makkelijk in te zien waarom ze zoveel affiniteit met deze componist heeft. Ze slaat de akkoorden met grote precisie aan, elke noot mooi getempereerd. Haar tempokeus en frasering komen voort uit intelligent gevoel en een heldere gedachtegang; haar vermogen om tussenstemmen finesse te verlenen is ook knap.

De goede eigenschappen worden voortgezet in de Mozartsonate, die een duidelijk profiel krijgt met een combinatie van helderheid, energie en elegantie; het spel had hooguit nog een tikje welsprekender mogen zijn.

Bijzonder is ook hoe Liszt door haar niet wordt voorgesteld als een bombastische extraverte virtuoos, maar als filosofisch denken en humanist. De Dantesonate krijgt zorgvuldig vorm, in de Verdiparafrase wordt dicht bij het origineel gebleven.

De door autoriteit Andreas Neubrunner in de akoestisch perfecte zaal Reitstadel in Neumarkt gemaakte opname klinkt uitstekend.