VISSE, DOMINIQUE: AU SAINCT NAU

Visse, Dominique: Au sainct nau. Anoniem: ‘Conditor aime syderum’; ‘Conditor le jour de Noël’; ‘O gras  tondus’; Caurroy: ‘Fantasie nr. 4 Conditor aime siderum (bew)’; ‘Une jeune pucelle’; Mouton: ‘Noe, noe, noe, psallite noe’; Arcadelt: ‘Kyrie’ en ‘Agnus Dei’ uit Missa noe, noe; Janequin: ‘Il estoit une fillette’; Hollander: ‘Playsir n’au plus’; Sermisy: ‘Dison Nau à plaine teste’; ‘Au bois de deuil’; ‘L’on sonne une cloche’; ‘Vous perdeze temps héretiques infames’; Costeley: ‘Allo, gay, gay, gay bergère’; Goudimel: ‘Esprits divins, chantons dans la nuit sainte’. Met het Ensemble Clément Janequin en Trio Musica Humana. Alpha 198 (65’53”). 2013

 

Al gaat het in dit programma in essentie om Kerstmuziek, eigenlijk is dit het hele jaar door heel genietbaar. Het bestaat uit minder bekend Frans Renaissance materiaal en bestaat voor het grootste deel uit Kerstliedjes (of wat in Engeland doorgaat voor Christmas Carols). In de toelichting wordt de dichter Barthélemy Aneau aangehaald met diens opmerking dat gedurende de lange winteravonden ‘gezinnen liever onschuldige Kerstliederen zingen dan wellustige liedjes’.

Toch zij daar in dit recital best een paar toespelingen op (bij Janequin bijvoorbeeld), maar daar staan serieuze misdelen van Arcadelt en een motet van Mouton tegenover. Maar bij ‘O gras tondus’ ik dan ook weer sprake van corrupte monniken. Elders zijn de groeiende spanningen in Frankrijk tussen R.K. en Hugenoten ook hoorbaar. 

Het klinkt alles, in een bonte afwisseling van wereld en seculier,  wel echt Middeleeuws, lijkt heel gespecialiseerd, maar is erg mooi en aansprekend, zeker voor iemand met belangstelling voor zestiende eeuwse muziek.

De zang van tenor Dominique Visse is levendig en heeft een vrolijk karakter, de begeleidingen zijn spiritueel en hebben soms precies een ruw trekje dat bij deze levendige oude muziek past.