VICENS, CATALINA: PARTHENIA

Catalina Vitens: Parthenia. Bull: Preludium; Pavan and Gaillards ‘St. Thomas Wake!’; Pavane; Galliard; Byrd: Praludium; Pavan Sir William Petre; Gaillard Sir William Petre; Galliard no. 2 ‘Mistress Mary Brownslow’; Pavan and 2 galliards no. 2 in a ‘The earl of Salisbury’; Gibbons: Gaillarde; Fantasia of four parts Lord of Salisbury pavan & galliard; The queens command; Praeludium. Met Rebeka Rusó (discant- en vasgamba) en Catalina Vicens (vir., kl). Carpe Diem CD 16298 (64’54”). 2012

 

Naast het Fitzwilliam Virginal Book is Parthenia ‘the first musicke that ever was printed for the virginalls’ een verzameling van 21 werken voor virginaal, spinettino, muselaar en klavecimbel van de drie beroemde Engelse componisten Byrd, Bull en Gibbons die in 1613 ter gelegenheid van het huwelijk tussen Elizabeth Stuart en Frederick V werd gepubliceerd. Muziek uit de in muzikaal opzicht Gouden Eeuw van Engeland tijdens de regering van Elizabeth I en James I.

Catalina Vicens had hiervoor de beschikking over een liefst zes instrumenten, waaronder drie zeventiende eeuwse originelen van o.a. Ruckers uit de Neumeyer-Junghanns-Tracey verzameling is het Duitse Bad Krozingen. Daarop speelt ze     stukken ongehaast maar met een krachtige ritmische impuls en een bijna improvisatorische opvatting. Haar grootste affiniteit toont ze bij Byrd en Gibbons en ietsje minder bij de drukke, virtuoze Bull.

Rebeka Rusó levert mooi bijdragen met haar gamba’s in twee stukken van Gibbons.

Er moeten eerdere opnamen van Parthenia door Colin Tilney (Pye), Gary Cooper (Dervoguilla), David Ponsford (RiverRun) en Mary Jane Newman (Centaur ) bestaan, maar Vicens is zo vitaal en briljant dat vergelijkingen overbodig zijn en de anderen gemist kunnen worden.

De heel fijn gelukte opname die bovendien prachtig klinkt, verscheen bij gelegenheid van de vierhonderdste verjaardag van Parthenia.