PODGER, RACHEL: GRANDISSIMA GRAVITA

Rachel Podger: Grandissima gravita. Vivaldi: Vioolsonate in A op. 2/2, RV. 31; Tartini: Vioolsonate in a op.2/5, B.a 10; Veracini: Sonata accademica in g op. 2/5; Pisendel: Vioolsonate in c; Veracini: Sonata accademica in d op. 2/12; ‘Adagio in Es’ uit Suonata a solo fatto per il maestro Pisandel del Vivaldi in c. Met Brecon Baroque. Channel classics CCS SA 39217 (69’08”).

 

Dit programma kan het beste worden verklaard en toegelicht met de volgende woorden uit het het bijgevoegde tekstboekje:

‘Vivaldi, Tartini, Veracini en Pisendel hangen rond op divans. Luid en aangeschoten domineren dit hoekje van de hemel dat is gereserveerd voor een specifiek soort musicus: de violist-componist. Daar komen ze één keer per jaar op de zeventiende dag van de tweede maand bij elkaar om herinneringen op te halen, te roddelen en te debatteren. 

Hun discussies gaan soms over viooltechnische kwesties als stoktechniek, versieringen, akoestiek. Maar deze avond gaan ze zich ook te buiten aan persoonlijke kwesties. Verhalen gaan heen en weer met het gemak en de vaart waarmee de wijn uit de kan vloeit en het is op dat ogenblik dat we ons ter begroeting bij hen voegen’.

Inderdaad moeten Veracini en Pisendel tijdens hun leven ooit een ruzie hebben gehad, waarbij Veracini uit woede van een balkon op de eerste verdieping sprong. Hij hiel de een manke voet aan over. En Veracini verraste Tartini ooit met zijn gladde streektechniek, waarop Tartini zichzelf opsloot om die ook te leren. Pisendel tenslotte was een leerling van Tartini en Vivaldi en beloonde laatstgenoemde met het aan het eind van het recital gespeelde adagio uit de Suonata a solo fatto per il maestro Pisandel del Vivaldi.

 

Samen met Brecon Baroque dat bestaat uit Alison McGillavray (vc), Daniele Caminetti (theorbe) en Marcin Świątkiewicz (kl) speelt Rachel Podger als een der momenteel beste vertolkers van barokmuziek de sonates van dit viertal tijdgenoot componisten met een toegewijde overtuigingskracht die alleen maar imponeert, juist ook door de muzikanteske aanpak. Glanzende muziekjuweeltjes zijn hier voor het oprapen als in een ‘populaire komedie’ (dixit Podger).