ORA: UPHELD BY STILLNESS

ORA: Upheld by stillness; renaissance gems and their reflections. De Monte: Super flumina Babylonis; Byrd: Quomodo cantabimus; Mass for five voices; Panufnik: Kyrie after Byrd; Pott: Laudate Dominum; L’Estrange: Show me, deare Christ; Park: Upheld by stillness; Bray: Agnus Dei; Byrd: ‘Ave verum corpus’ uit Gradualia band 1; Williams, R.: Ave verum corpus re-imagined. Harmonia Mundi HMW 90.6102 (78’44”). 2015

 

Dit was de debuut cd van ORA, het kleinschalige Engelse koor van Suzi Digby die voor dit programma de grootse vijfstemmige Mis van Byrd als uitgangspunt koos voor een reeks werken waarvoor ze opdrachten gaf aan een vijftal componisten waaronder Roxanna Panufnik en Francis Pott.

Die Mis van Byrd wordt in vlotte tempi mooi vloeiend in in mooie balans gezongen; soms hadden de middenstemmen hooguit wat kernachtiger mogen klinken.  

Van die Mis bestaan ter vergelijking mooie andere opnamen van Martin Baker en het Westminster kathedraalkoor (Hyperion CDA 68.038), Philippe Herreweghe (Phi LPH 014) en Andrew Carwood (Gaudeamus CDGAU 206).

Twee andere werken van Byrd komen aanbod, het beroemde ‘Ave verum corpus’  en het substantiële, ongepubliceerde Quimodo cantabimus naast Philippe del Monte’s vergelijkbare Super flumina Babylonis. Beide werken krijgen hier de best denkbare vertolking. Toch zorgde ook Roxanna Panufnik die in haar Kyrie after Byrd dicht bij het origineel bleef voor een verassend goed stuk. Francis Pott koos voor zijn wat overdadig beginnende Laudate Dominum naar Byrds Gloria voor een creatieve oplossing, Alexander L’Estrange passages uit het Credo en Charlotte Bray het Agnus Dei in een verhalende bijdrage. Ook het lichtelijk extatische Ave verum re-invented van Roderick Williams heeft een bijzondere kwaliteit.

Het blijkt dat de werken waarin die eigentijdse componisten de vrije hand konden gebruiken succesvoller zijn dan die waarin ze zich vrij letterlijk aan Byrd houden. Zo ontpopt Upheld by stillness waaraan de cd zijn titel ontleent, zich als een verrassend mooi werk voor 18-stemmig koor op tekst van Kathleen Raine van Owain Park te zijn: een hoogtepunt.

De bedoeling is dat deze uitgave het begin vormt van een reeks tweemaal per jaar verschijnende opnamen waarin grote Renaissance meester aan de orde worden gesteld.