OUSTRAC, STÉPHANIE D': SIRÈNES

Stéphanie d’Oustrac: Sirènes. Liszt: Die Loreley S. 273/2; Freudvoll und leidvoll S. 280; Es war ein König in Thule S. 278/2; Im Rhein, im schönen Strome S. 272/2; Freudvoll und leidvoll S. 280/2; Über alle Gipfeln ist Ruh S. 306/2; Berlioz: Les nuits d’été op. 7; La mort d’Ophélie op.18/2; Wagner: Wesendonck Lieder nr. 1-5. Met Pascal Jourdan (p). Harmonia Mundi HMM 90.2621 (75’57”). 2018

In 2014 vestigde de Franse mezzo Stéphanie d’Oustrac voor het eerst de aandacht op zich met haar cd Invitation au voyage - Mélodies françaises met liederen van Duparc, De la Presle, Debussy, Lili Boulanger en Hahn (Ambronay AMY 042) en in januari 2019 verraste zij het Parijse publiek als Cassandra in een opvoering van Berlioz’ Les Troyens.

Hier wijdt ze zich aan drie romantische componisten uit twee taalgebieden die een belangrijke bijdrage leverden aan de ontwikkeling van het kunstlied, al dan niet met orkestbegeleiding, maar hier in zijn pure pianovorm. d’Oustrac blijkt een veelzijdige zangeres te zijn die zich eerder met haar heldere, stralende stem eerder ook profileerde in barok- en grand-opera repertoire.

Wat in de sobere pianoreductie van Berlioz’ Nuits d’été verloren lijkt te gaan aan sensualiteit, wordt door haar mooi gecompenseerd. Luister maar naar haar ‘Ah! Sans amour, s’en aller sur la mer’ in Sur les lagunes en anderzijds is de speelse, kokette Villanelle.

Ook in ‘La mort d’Ophélie’ uit Tristia op. 18 treft ze de juiste, namelijk niet klagende, maar rouwende sfeer. Om vervolgens enigszins gewaagder over tje gaan op Duitstalig repertoire. Maar ook daarin overtuigt ze heel behoorlijk met vooral een heel verleidelijk gezongen geheimzinnig Die Loreley, een ontroerend Freudvoll und leidvoll en een treffend Über alle Gipfeln ist Ruh.

In Wagners Wesendonck liederen maakt ze van het indringend gezonden Im Treibhaus een hoogtepunt. Pascal Jourdan toont zich een uitstekende begeleider.