METCALF, LAURA EN RUPERT BOYD: BOYD MEETS GIRL

Laura Metcalf en Rupert Boyd: Boyd meets girl. Zenaman: Reflexoes nr. 6; Fauré: Pavane op. 50 (bew.); Bach, J.S.: Inventionen nr. 6 in E BWV. 777, 8 in F BWV. 779, 10 in G BWV. 781, 13 in a BWV. 784 (bew.); Edwards: Arafura arioso; Gnattali: Sonate voor cello en gitaar; Piazzolla: ‘Café 1930’ uit Histoire du tango (bew.); Falla: Canciones populares españoles nr. 1-7 (bew.); Pärt: Spiegel im Spiegel (bew.); Porcaro: Human nature (bew.). Sono luminnus DSL 92217 (61’03”). 2016

 

Na in 2015 met pianist Matel Varga de cd First day (Sono luminus DSL 92201) te hebben opgenomen, vervolgt de Amerikaanse celliste Laura Metcalf nu met een samen met haar Australische echtgenoot Rupert Boyd gemaakte schijf. Veel oorspronkelijke composities voor cello en gitaar zullen er niet zijn, dus was men aangewezen op passende bewerkingen voor een melodie strijkinstrument en een begeleidend tokkelinstrument. De combinatie werkt wonderwel in handen van dit tweetal virtuozen.

Of het nog de moeite waard is wat van Fauré’s orkestrale Pavane overblijft? Tot de originele korte stukken behoort Allegretto comodo in chorosstijl van de Brazilaan Radmes Gnatali. Het klinkt in een eigen beweking van het duo, onttrokken aan een Sonate.  OOk voor Mirtenbaum Zenamons Reflexöes nr. 6 een vivacissimo à la Villa-Lobos moeten we naar Brazilië.

Het wat tegenvallende Arafura ariosa is een op verzoek geschreven stuk van Ross Edwards met het in N. Australië gelegen Arafura meer als exotische tropische inspiratiebron; het is te herleiden tot het tweede deel uit zijn Gitaarconcert Arafura Dances uit 1995, waarbij de orkestpartij is teruggebracht tot een enkele cello.

‘Café 1930’ is het tweede deel uit Piazzolla’s vierdelige Histoire du tango dat we in tal van andere bewerkingen kennen; de nieuwe is best slim bedacht en uitgewerkt. Van Pärts Spiegel im Spiegel kan er nog wel een bewerking bij.

In Falla’s Siete cancioñes neemt de cello de mezzopartij over met aantrekkelijk resultaat. In de keuze van vier van Bachs tweestemmige Inventionen die als tussenspelen in het recital zijn verdeeld, neemt iedere instrumentalist een partij voor haar/zijn rekening. Porcaro’s vrij geestige Human nature vormt een vlotte afsluiting.

Laura Mercalf en Rupert Boyd werken het programma gaaf af als als een gelukkig getrouwd stel. Zij met een melodieuze cellosten en hij met pittige akkoorden.