MAURER, REBECCA: JOSEPH HAYDN AND HIS LONDON DISCIPLES

Rebecca Maurer: Joseph Haydn and his London disciples. Haydn: Pianosonates nr. 50 in C H. CXVI/50 en 52 in Es H. XVI/52; Haigh: Rondo’s nr. 1-3 ‘Three canzonetta’s of Dr. Haydn’; Fantasie ’God save the emperor’; Pianosonate in Bes op. 10/2; Latrobe: ‘Lente’ uit Pianosonate in A op. 3/1. Genuin GEN 19650 (79’04”). 2018

Soms snak je even naar een werkzame tijdmachine van Wells. Bijvoorbeeld om te ervaren wat zich allemaal aan de rand van Haydns bezoeken en de concerten die hij daar gaf afspeelde. Wat was de interactie me het muziekleven in het algemeen en de lokale componisten en uitvoerende musici?

De Duitse fortepianiste Rebecca Maurer, die o.a. bij Bob van Asperen in Amsterdam studeerde, licht hier een tipje van de sluier op door een paar composities uit die periode aan de vergetelheid te ontrukken en er prachtig ruchtbaarheid aan te geven.

Het gaat om Thomas Haigh (1769 - 1808) die in 1791 en 1792 tijdens Haydns bezoeken aan Londen bij hem studeerde wat verschillende aan zijn leermeester opgedragen werken opleverde en - wat later in de tijd - om Christian Ignatius Latrobe (1758 - 1836) die behalve geestelijke ook musicus was en blijkbaar bekend genoeg dat Haydn hem opzocht en vice versa. De twee raakten bevriend maar of Haydn de Londenaar les gaf, is niet helemaal duidelijk. Latrobe droeg in ieder geval drie van zijn Pianosonates aan Haydn op.

Hun werken op deze cd worden omlijst door een paar Pianosonates van Haydn zelf uit rond 1794 die aan de vermoedelijk in Aken geboren hoogbegaafde Clementileerling Therese Jansen Bartolozzi (ca. 1779 - 1843) waren opgedragen.

Met virtuoos, maar ook dichterlijk gevoelig en kraakhelder, stilistisch raak spel op een goed geconserveerde Broadwood uit 1816 weet zij sterk te overtuigen. Een ware, uitstekend geslaagde trouvaille.