MARINIERSKAPEL: WORTHWEILL ORIGINALS
CD Verzamelprogrammas

Marinierskapel der Koninklijke Marine o.l.v. Arjan Tien: Worthweill originals. Strauss, R.: Variationen über Wilhelm von Oranien; Beethoven: Mars in C WoO. 20; Mendelssohn: Nocturno in C op. 24; Bruckner: Mars in Es WAB. 116; Hindemith: Symfonie voor harmonieorkest in Bes; Schönberg: Thema en variaties in g op. 43b; Weill: Kleine Dreigroschemusik  (bew.). Channel Classics CCS 42019 (72’29”). 2018

Het succes van de eerder verschenen opname Rimsky & co originals (Channel Classics CCS 40818) met originele werken voor harmoniorkest van Glière, Rimsky-Korsakov, Prokofiev, Stravinsky, Bortniansky, Khatchatoerian en Sjostakovitch wendt het ensemble zich nu tot een programma met werken voor symfonisch harmonie orkest uit de Oostenrijks-Duitse sfeer dat de titel WorthWeill originals meekreeg en dat bijna anderhalve eeuw omvat van Beethoven (1810) tot Hindemith (1951).

Curieus genoeg wordt begonnen met een werk dat Richard Strauss in 1892 onder de titel ‘Wilhelm von Oranien: Improvisation; Grosser Festmarsch: Begegnung und Friedenschluss zwischen Oranien und Spinola’ schreef voor het vijftigjarige huwelijksfeest van prinses/groohertogin Sophie en Karel Alexander, groothertog van Saksen-Weimar-Eisenach. Prinses Sophie was een dochter van koning Willem II, en zij bracht haar leven sinds haar huwelijk in Weimar door. Het werk schijnt nooit in druk te zijn verschenen en behoorde tot de kapel van een Beiers infanterieregiment.

Maar er valt meer moois en interessants te ontdekken, zoals de virtuoze Ouverture in nocturnevorm van Mendelssohn die ook pas sinds 20 jaar bekend is en de feestelijke marsen van Beethoven en Bruckner die niet voor niets in C en Es-groot staan.

Met de niet meer neoklassieke Hindemith en de revolutionairder Schönberg belanden we in de twintigste eeuw. De bewerking van Weills Kleine Dreigroschenmusik zorgt voor een assertie uitsmijter. 

Opvallend dat majoor-dirigent Arjan Tien (die ooit begon als altviolist in het  Radio filharmonisch orkest) voor dit serieuze, rijke, ongewone programma heeft gekozen waar hij zich meestal in lichtere dreven begeeft.

 

Maar het dient gezegd, zijn 53 musici en hij kunnen dit repertoire goed aan en het is fijn dat er binnen en buiten het hafabra wereldje eens zo goed aandacht op wordt gevestigd.