LÖFFLER, XENIA: OBOE IN DRESDEN THE

Xenia Löffler: The oboe in Dresden. Anon.: Concert voor hobo, viool, cello en b.c. in Bes (Reichenauer?); Trio voor hobo, viool en b.c. in g (Pisendel?); Fasch: Hobokwartet in g FWV. N.g1; Hasse: Concert voor chalumeau, hobo, fagot en b.c. in F; Platti: Sonate voor hobo en b.c. in c; Stölzel: Sonate nr. 1 in g voor hobo, viool, hoorn en b.c.; Telemann: Trio in g voor hobo, viool en b.c. TWV. 42 g.12; Vivaldi: Hobosonate in c RV. 53, FXV/2. Met Daniel Deuter (v), Michael Bosch (h), Ernst Schlader (chal), György Farkas (fag), Vaclav Liks (hrn), Katharina Litschig (vc) en Michaela Hasselt (kl). Accent ACC 24361 (71’32”). 2012

Tijdens de regering van Augustus de de Sterke in Dresden ontstond daar met de Hofkapelle een belangrijk muziekcentrum dat heel wat belangrijke componisten daar samenbracht. In 2008 had ze al de CD Oboe concerti at the Dresden court met concerten van Pisendel, Valentini, Fasch en Heinichen gemaakt met de Batzdorder Hoifkapelle (Accent ACC 24202).

Xenia Löffler de wel ‘de koningin van de barokhobo’ is genoemd, bracht een aantal van deze werken bijeen. Zij was een van de mede-oprichters van de Berlijnse Akademie für alte Musik zo’n twintig jaar geleden.

Xenia Löffler behoort momenteel tot de beste, gespecialiseerde barokhoboïstes en maakt die reputatie hier weer volledig waar met briljante uiterst stijlvolle en muzikanteske verklankingen. Vooral de lyrische kwaliteiten van haar voordracht is heel aansprekend. Een vertrouwd gezelschap collega’s is daarbij tot veel steun. Verder is het interessant om eens een echte chalumeau te horen. Dat enkelriets houten blaasinstrument werd als volksinstrument door Johann Christoph Denner als voorloper van de klarinet verbeterd, maar raakte snel weer in onbruik.

 

Vreemd alleen dat zo’n interessante productie uit 2012 zo lang tot oktober  2019 onuitgegeven bleef.