HEMMER, MARLENE: VIRTUOZE OPERA FANTASIEN

 

Hemmer, Marlene (v) en Derrick (p): Virtuoze opera fantasiën. Paganini: Inleiding en variaties over Di tanti palpiti uit Rossini’s Tancredi op. 13; Gershwin/Heifetz: ‘Summertime’, ‘A woman is a sometime thing’, ‘My man’s gone now’, ‘It ain’t necessarily so’ uit Porgy and Bess; Wieniawski: Fantaisie brillante over thema’s uit Gounods Faust op. 20; Gluck/Kreisler: ‘Dans van de zalige geesten’ uit Orfeo ed Euridice; Prokofief/Heifetz: ‘Mars’ uit De liefde der 3 sinaasappelen; Sarasate: Concertfantasie over Carmen van Bizet op. 25. Dutch Record Company DRC 111005/01 (59’46”). 2011

 

Wat bijvoorbeeld fluitist Emmanuel Pahud in het groot (dus met orkest) doet op zijn cd met opera fantasieën (EMI 457.814-2) doet Marlene Hemmer kleinschaliger met haar broer Derrick als pianobegeleider.

Normaal manifesteert zij zich met het grotere werk van Brahms, Bruch, Dvorak en Saint-Saëns, maar hier kan ze vooral haar virtuositeit en gevoel tonen in een heel gevarieerd recital van bijna  een uur.

Sommige van deze werken zijn bedoeld om met orkestbegeleiding te worden uitgevoerd. Maar wat daar mogelijk aan kleur wordt toegevoegd, wordt hier redelijk gecompenseerd door  meer transparantie en aandacht voor de viool.

Dat de violiste de toon meteen in Paganini’s I palpiti mooi zuiver en gelijkmatig weet te houden, is direct een brevet van bekwaamheid. Elders, zoals bij Wienawski treffen de mooi afgeronde akkoorden en de felle attaque. Elders is ook veel poëzie te onderkennen.

Het gaat hier dus niet louter om een demonstratie van extroverte virtuositeit, maar ook om blijven van stijlbesef en grote muzikaliteit. Wie Marlene Hemmer in gangbaarder repertoire wil horen, moet haar Brahms Vioolsonates (DRC 081005/01) eens beluisteren.

Klein puntje van kritiek: de werkaanduidingen op en in de cover zijn niet bepaald overeenkomstig het nobele vak Titelbeschrijving.