Caroline Eidsten Dahl: Sonata norwegica. Freithoff: Trio voor 2 violen en b.c. in G (bew.); Sonate voor fluit en b.c. in G; Bertouch: Sonates voor 2 violen en b.c. nr. 8 in G en 14 in g (bew.); Johnsen: Sonate voor viool en b.c. in Es (bew.) en Sonate voor 2 melodieinstrumenten en b.c. nr. 10 in D; Berlin: Sonatine voor klavecimbel in d (bew). Met Christiane Eidsten Dahl (v), Kate Hearne (vc) en Vegard Lund (git, theorbe). Lawo LWC 1165 (69’22”). 2017
Van Noorwegen, het land van de sagen, de volksdansen en -liederen en natuurlijk van de Hardanger viool weten we van de muziek die daar in de baroktijd werd geschreven bar weinig. Pas eind negentiende eeuw werd het land pas met Grieg echt op de kaart gezet.
Nu laten Caroline Eidsten Dahl en haar drie partners kennis maken met wat ‘oude’ muziek van de componisten Johann Henrik Freithoff (1713 - 1767, eigenlijk een verdwaalde Zweed), Georg von Bertouch (1668 - 1743), Hinrich Philip Johnsen (1717 - 1779, ook Zweed van origine) en Johan Daniel Berlin (1714 - 1787). Dit gebeurt deels in bewerkingen om blokfluitiste Caroline Eidsten Dahl kansen te geven om zich te laten horen in onbekende werken die zeker niet onderdoen voor wat in die tijd elders in Europa werd geschreven.
De muziek heeft een heel origineel karakter klinkt hier hartstochtelijk en virtuoos. Maar heeft deze een specifiek Noors of Scandinavisch karakter waaruit de herkomst kan worden afgeleid? Beslist niet, maar Europa was tweehonderdvijftig jaar geleden ook een grote muzikale smeltkroes.
Gelukkig spelen de vier musici op barokinstrumenten zodat ook aan die voorwaarde van originaliteit is voldaan.
Caroline Eidsten Dahl debuteerde in 2014 op de cd Lawo LWC 1069 met eigentijdse Noorse stukken van Hovland, Sommerfeldt, Gaathaug en Thommessen.