DUO MAISS YOU: VIOOL- EN ALTVIOOLSONATES BARTÓK E.A.

Duo Maiss-You: Bartók: Vioolsonate nr. 2 Sz. 76, BB. 85; Leistner-Mayer: Altvioolsonate op. 156; Janáček: Vioolsonate. Burhard Maiss en Ji-Yeoun You. TXT TXA 19130 (65’44”). 2019

Van de in 1945 in het Boheemse Graslitz geboren componist Roland Leistner-Mayer zouden een letterlijk en figuurlijk waarschijnlijk nauwelijks iets hebben gehoord, wanneer niet TYXArt in 2016 zijn door het Sojka kwartet gespeelde Strijkkwartetten nr. 5-7 had opgenomen (TXA 17090).

Nu is er een vervolg met zijn kersverse Altvioolsonate uit 2018. Als een soort gemeenplaats geldt dat hij - diverse invloeden inclusief - liefst ‘begrijpelijke muziek’ muziek zijn. Dat blijkt inderdaad het geval, maar heeft niet geleid tot geluiden die wezen- en betekenisloos zijn. In tegendeel: het is aangenaam luisteren naar deze warmbloedige sonate die door Burkhard Maiss in het beste daglicht wordt gesteld.

Misschien om een verbinding te maken met de Tsjechische muziekwereld waarvan Leistner-Mayer oorspronkelijk deel van uitmaakte, verwisselt Burhard Maiss zijn altviool voor een viool om de Vioolsonate van Bartók en Janáček uit te voeren.

Bij Bartók als voortreffelijke pianist, mag worden verwacht dat de pianopartij in zijn werken voor viool en piano een prominente rol speelt Hij droeg zijn beide Vioolsonates uit 1921 en 1922 op aan Jelly d’Aránya, hoewel hij ze eigenlijk gad geschreven voor haar zus Adila. Het werk bevat slechts twee delen, is heel compact en staat enigszins onder de invloed van Stravinsky en Schönberg en vergt virtuoos spel om het geheel recht te doen. Dat gebeurt hier ook en brengt vooral het aandeel van de Zuid-Koreaanse pianiste Ji-Yeoun You onder de aandacht in heel idiomatische verklanking.

Samen met Burkhard Maiss nam ze eerder in 2017 de Vioolsonate nr. 2 van Schumann en de Altvioolsonate nr. 1 van Brahms op (TYXArt TXA 1110). 

In de sonate van Janáček is in deze vertolking meteen iets van de bij deze componist verachtte hoekige dansachtige sfeer merkbaar. In het algemeen wordt daar hier meer aandacht op gericht dan op de meer overpeinzende kanten. Zoveel opnamen zijn er niet van dit werk en het is goed er deze betrouwbare en kleurige bij te hebben.