Componisten portretten

AURIC

 

AURIC, GEORGES (1899 – 1983): SPECIALIST IN FILMMUZIEK

 

 

 

Auric studeerde aanvankelijk aan het Parijs’ conservatorium en aansluitend bij Vincent d’Indy aan de Schola cantorum van 1914 – 1916. Hij raakte bevriend met Satie en Honegger en werd lid van de bekende ‘Groupe des six’, schreef onder meer balletmuziek voor de Ballets russes van Diaghilev, zoals Les fâcheux uit 1923 en bijdragen aan de door de groep geschreven werken als L’Éventail de Jeanne en Les mariés de la tour Eiffel. Maar het grootste deel van zijn werk bestaat uit ruim honderd filmmuzieken, te beginnen voor René Clairs mooie A nous la liberté in 1932 en Cocteau (La belle et la bête), later vanuit onder meer posities in Denham en Ealing ook voor veel Engelse, Duitse, Italiaanse en Amerikaanse films. Bekende titels zijn Moulain rouge, The ladykillers, Passport to Pimlico, Caesar and Cleopatra, Dead of night, Father Brown, The innocents, It always rains on Sunday, The Lavender Hill mob en The Titfield thunderbolt. Auric was ook werkzaam als criticus en vervulde ambtelijke banen. Maar steeds bleef zijn muzikale geest vaardig; hij schreef zelfs seriële werken.

 

 

 

Selectieve discografie

 

La belle et la bête. Moskou’s symfonie orkest o.l.v. Adriano. Naxos 8.557707.

 

L’Éventail de Jeanne; Les mariés de la tour Eiffel. Philharmonia orkest o.l.v. Geoffrey Simon. Chandos CHAN 10290,

 

Filmmuzieken. BBC filharmonisch orkest o.l.v. Rumon Gamba. Chandos CHAN 9774.